El Vaticà ha aclarit que la posició del Papa sobre les unions homosexuals es referia a "determinades disposicions estatals" i no a la "doctrina de l'Església", si bé continua sense aclarir per què va lliurar a la cadena mexicana Televisa una entrevista manipulada que tallava les declaracions del pontífex que van aparèixer després al documental del rus Evgeny Afineevsky.

"Fa més d'un any durant una entrevista, el Papa va respondre dues preguntes diferents en dos moments diferents que a l'esmentat documental van ser editats i publicats com una sola resposta sense la deguda contextualització, la qual cosa ha generat molta confusió", ha assenyalat la Secretaria d'Estat del Vaticà en un document intern enviat a les nunciatures de la Santa Seu, segons ha revelat el biògraf del Papa, Austen Ivereigh en el seu compte de Twitter.

"És evident que el Papa es va referir a determinades disposicions estatals, no certament a la doctrina de l'Església, nombroses vegades reafirmada en el curs dels anys", ha especificat l'organisme de la Santa Seu a la missiva enviada segons Ivereigh el passat 30 d'octubre a un nunci llatinoamericà.

Al document es recull que el Sant Pare havia fet "en primer lloc" una "referència pastoral sobre la necessitat que, al si de la família, el fill o la filla amb orientació homosexual mai no fossin discriminats".

"Una pregunta successiva era en canvi inherent a una llei local de fa deu anys a l'Argentina sobre els matrimonis igualitaris de parelles del mateix sexe i a l'oposició del llavors Arquebisbe de Buenos Aires [l'actual Papa] sobre això", ha agregat. Així mateix, a la carta s'exposa que el que Francesc ha afirmat és que és "una incongruència parlar de matrimoni homosexual", comentaris que van ser exclosos pel director rus al seu documental.

Preguntes sense respondre

Tanmateix, l'oficina de premsa del Vaticà no ha respost fins ara a les qüestions plantejades pels periodistes sobre la causa per la qual els comentaris del pontífex respecte a la tutela dels homosexuals pronunciats durant una entrevista concedida el 2019 a Televisa van ser censurats en aquell moment mentre que han sortit a la llum al documental 'Francesco' presentat al Festival del Cinema de Roma.

Segons va confirmar aquest divendres una portaveu de la cadena mexicana a Europa Press, l'emissió de l'entrevista amb el Papa que va fer Televisa coincideix amb el material complet que els havia donat el Vaticà. Per això, molts mitjans han deduït que el Centre Televisiu del Vaticà (CTV) --l'encarregat en exclusiva de l'enregistrament i distribució de totes les entrevistes televisives del Papa-- va lliurar l'enregistrament de l'entrevista a Televisa sense incloure aquests comentaris del Papa i que poc després va decidir lliurar-li el material complet al director rus.

De moment, malgrat les insistents sol·licituds per aclarir l'assumpte, el dicasteri de comunicació del Vaticà continua guardant silenci. A més, segons una circular per als empleats dels mitjans de comunicació del Vaticà filtrada pel diari italià Il Fatto Quotidiano, l'aparell de comunicació del Vaticà va imposar l'ordre de no parlar del succeït en els mitjans perquè s'estaven prenent mesures per fer front la crisi mediàtica.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat