Ja fa quatre anys que la tornada a l'escola no és normal per a mestres, professors, nens i nenes, ni famílies. En aquest sentit, l'arrencada del curs escolar a Ucraïna es produirà, de nou, amb limitacions. Aquesta vegada per la guerra amb Rússia i abans per la pandèmia del coronavirus. Això ha provocat, com no podria ser d'una altra manera, una "pèrdua generalitzada de l'aprenentatge" amb efecte directe sobre el coneixement de la llengua ucraïnesa, segons ha alertat aquest dimarts UNICEF.

D'acord amb un comunicat de l'agència de l'ONU per a la infància, que recull Efe, els atacs a les infraestructures educatives a Ucraïna i la baixa escolarització als països que acullen refugiats ucraïnesos han generat problemes d'aprenentatge en els 6,7 milions de menors ucraïnesos amb edats entre 3 i 18 anys.

La directora regional d'UNICEF per a Europa i Àsia Central, Regina de Dominicis, que recentment ha visitat Ucraïna, ha dit que els atacs a les escoles al país han deixat els nens "profundament afligits i sense espais segurs per aprendre", cosa que afecta també la seva retenció del que s'ha après en temps normals. 

Educació en temps de guerra

Així, segons el que recullen les darreres enquestes, el 57% dels professors van reportar un deteriorament en les capacitats dels estudiants relacionades amb la llengua ucraïnesa i el 45% amb les matemàtiques, i el 52% van reportar una reducció en les capacitats relacionades amb les llengües estrangeres.

Segons les dades d'escolarització més recents, a Ucraïna només un terç dels estudiants de primària i secundària estan rebent classes completament presencials; un altre terç segueix un model mixt amb classes presencials i en línia, i el terç restant ho fan completament en línia.

L'agència assenyala que l'educació en línia és una solució a curt termini, però no pot substituir les classes presencials, essencials per al desenvolupament social i els aprenentatges fonamentals.

Pel que fa als més petits, dos terços dels nens en edat preescolar no estan acudint a aquests centres, situació que s'agreuja a les àrees a la primera línia del conflicte, on el 75 % de les famílies reporten que no envien els seus fills als centres preescolars.

L'odissea d'estudiar al país d'acollida

Més de la meitat dels infants refugiats en edat escolar no estan matriculats als sistemes nacionals d'educació de set països d'acollida, i els més propensos a perdre el curs són els que anirien a preescolar i secundària, a causa dels obstacles per l'idioma o la saturació dels sistemes, indica el comunicat.

També ha assenyalat que els nens refugiats no matriculats a escoles locals probablement estan intentant estudiar en línia seguint el currículum ucraïnès o altres plataformes d'aprenentatge a distància, encara que alguns poden haver abandonat completament els estudis. Cal constatar que també cal un període d'adaptació perquè sovint poden no parlar l'idioma del país d'acollida.

Malgrat tot, UNICEF ha constatat que en temps de crisi i guerra les escoles són més que llocs d'aprenentatge: ofereixen seguretat i rutina a nens que han patit pèrdues, desplaçaments i violència; l'oportunitat de crear amistats i rebre ajut dels professors; i accedir a vacunes, aliments i serveis de suport psicològic.

L'agència va reivindicar que treballa amb governs i ONG sobre el terreny a Ucraïna i a països d'acollida per millorar l'accés a l'educació. Al mateix temps, està ajudant el govern d'Ucraïna, a través de rehabilitació d'escoles i classes de recuperació, a donar suport a uns 300.000 infants en risc de perdre el curs escolar vinent, entre altres coses.

 

Imatge principal: vida diària a Avdiivka, Donetsk, / Efe