El president dels Estats Units, Donald Trump, hauria signat una ordre secreta que autoritza el Pentàgon a utilitzar la força militar contra els càrtels del narcotràfic a l’Amèrica Llatina, segons ha publicat aquest divendres The New York Times, citant fonts coneixedores de la decisió. Es tractaria, segons el mitjà, de l’acció més contundent impulsada fins ara per la Casa Blanca contra aquestes organitzacions, que Washington va incloure el gener passat a la seva llista de grups terroristes. L’ordre presidencial establiria el marc legal perquè les Forces Armades nord-americanes puguin dur a terme operacions militars directes i unilaterals en territori estranger amb l’objectiu declarat de combatre els càrtels.
La decisió d’atacar aquests grups s’inscriuria en la campanya de Trump contra el tràfic de fentanil, un opioide sintètic que, segons Washington, és produït principalment pels càrtels mexicans amb productes químics procedents de la Xina i introduït il·legalment als Estats Units, on provoca una greu crisi de mortalitat per sobredosi. Fonts citades pel diari novaiorquès asseguren sota condició d’anonimat que l’alt comandament militar nord-americà ja ha començat a elaborar plans per executar aquestes operacions. No obstant això, la iniciativa obre seriosos interrogants legals que l’executiu encara estaria avaluant, com ara si el fet que les forces armades matin civils o presumptes criminals que no suposin una amenaça imminent —especialment en missions no autoritzades pel Congrés— podria ser considerat un “assassinat” en virtut del dret tant nacional com internacional.
A la caça de Maduro
El febrer passat, l’administració Trump va incloure en la seva llista oficial d’organitzacions terroristes sis dels principals càrtels mexicans: Sinaloa, Jalisco Nueva Generación, Noreste, Golfo, Cárteles Unidos i la Nueva Familia Mexicana. La designació també va afectar la banda veneçolana Tren de Aragua i el grup salvadorenc Mara Salvatrucha (MS-13). Més recentment, aquest juliol, Washington va sumar-hi el Cartel de los Soles, al qual acusa de ser liderat pel president de Veneçuela, Nicolás Maduro, una afirmació que Caracas rebutja de ple. En aquest sentit, aquest dijous, el Departament de Justícia nord-americà ha elevat fins als 50 milions de dòlars la recompensa per informació que permeti capturar Maduro.
Paral·lelament, la Casa Blanca ha intensificat els vols secrets de drons sobre territori mexicà per localitzar laboratoris de fentanil, una operació iniciada sota el mandat de Joe Biden, però amb la restricció explícita de no fer ús de força letal, segons recorda The New York Times. Malgrat les tensions que desperten aquests moviments, la presidenta de Mèxic, Claudia Sheinbaum, ha expressat la seva disposició a cooperar amb Washington en matèria de seguretat, sempre que es respecti la sobirania territorial del país.