El president dels Estats Units, Donald Trump, ha revelat que “el gran acord comercial” que havia d’anunciar aquest dijous és amb el Regne Unit, segons ha revelat en un post publicat en el seu perfil de la xarxa Truth Social. “L'acord amb el Regne Unit és complet i integral i consolidarà la relació entre els Estats Units i el Regne Unit durant molts anys”, afirma el president nord-americà, que ha subscrit aquest acord en plena guerra aranzelària. Trump afegeix que “a causa de la nostra llarga història i lleialtat mútua, és un gran honor que el Regne Unit sigui el nostre PRIMER anunci” i aventura que “molts altres acords, que es troben en serioses etapes de negociació, continuaran!”. Els detalls concrets de l’esmentat acord, però, no es coneixeran fins a la roda de premsa que es preveu per les 10 del matí hora de Washington (les 16 hores a Catalunya), tot i que fonts britàniques i nord-americanes assenyalen que el pacte està enfocat a mitigar l’impacte dels aranzels imposats pels Estats Units, especialment en sectors claus com l’automoció, l’acer, la farmacèutica i la tecnologia britànica.
Trump ja havia donat pistes el dia anterior, també a través de Truth Social, de què aquest dijous oferiria una roda de premsa sobre un “important acord comercial” amb “un país gran i molt respectat”, sense donar més detalls, tot i que The New York Times va avançar que podria tractar-se del Regne Unit. “Un acord entre els Estats Units i el Regne Unit podria representar una victòria significativa per a tots dos països, que des de fa temps busquen una cooperació econòmica més estreta”, afirmava el rotatiu.
De 'El dia de l'alliberament' a la suspensió dels 90 dies
Trump va imposar el passat dia 2 d’abril un aranzel del 10% a la majoria dels països, amb un cop comercial que va amenaçar el comerç mundial i va desestabilitzar les borses de tot el món Va ser el que ell va anomenar Dia de l’alliberament, quan va anunciar taxes del 20% a les importacions de la UE, del 34% a la Xina, que posteriorment, 8 d’abril, va augmentar fins al 104% i dos dies després va pujar fins al 145%, mentre reduïa els aranzels per a la majoria dels altres països a un 10% i posava en standby les tarifes recíproques durant 90 dies. El 12 d’abril, el mandatari va excloure telèfons, ordinadors i xips dels aranzels recíprocs per evitar un mal major al sector tecnològic.
En anunciar la suspensió de 90 dies, Trump va argumentar que la seva decisió obeïa a què més de 75 països han buscat negociar amb Washington, el que situava als Estats Units en una posició de força. Des d’aquell moment, l’administració Trump ha mantingut nombroses reunions amb diversos països per negociar aquests acords comercials. Entre els països amb els quals ha suggerit que està negociant hi ha, a més del Regne Unit, l'Índia, Corea del Sud i el Japó.
El principal assessor comercial de la Presidència, Peter Navarro, va admetre aquest dimecres que sospitava que Londres podia ser el primer govern a signar un acord comercial amb Washington. "No sé si serà primer Regne Unit o l'Índia, però tenim un petit gir en la història de l'Índia, la qual cosa pot alentir les coses allí, però puc assegurar al poble estatunidenc que hi haurà acords, i seran molt bons per al poble estatunidenc", va dir Navarro en declaracions a CNN, en referència als atacs de Nova Delhi contra territori pakistanès. Hores més tard, The New York Times, mencionant tres fonts properes a l'acord, va afirmar que aquest primer país seria el Regne Unit, tot i que la Casa Blanca no va voler confirmar aquestes informacions fins que Trump ho ha fet amb el seu post d'avui.
Starmer: "Sempre actuaré per interès nacional"
Per la seva part, el primer ministre britànic, Keir Starmer, ha assegurat aquest dijous avui que sempre "actuarà per l'interès nacional" i proporcionarà "seguretat i renovació" al Regne Unit. "Fa un temps que estem en converses amb els Estats Units i tindran més detalls avui, però no s'equivoquin, jo sempre actuaré per l'interès nacional, per als treballadors, els negocis i les famílies, per a portar seguretat i renovació per al nostre país", ha dit el líder laborista en un discurs en el marc de la Conferència de Defensa de Londres.