Colòmbia es manté en estat d’alarma després de l’atac a trets contra el candidat presidencial Miguel Uribe, que ha tingut lloc enmig d’un acte públic al parc del barri Modelia, a la localitat de Fontibón, a l’oest de Bogotà. Segons fonts oficials, Uribe —també senador— ha rebut tres impactes de bala, dos dels quals al cap i un a la cama esquerra. L’episodi ha estat enregistrat per diverses càmeres de seguretat i per ciutadans que es trobaven a la zona. En algunes de les imatges es pot observar un dels presumptes autors, un adolescent, fugint del lloc dels fets. Les autoritats l’han capturat poc després, ferit d’una cama. Tot i que diversos testimonis apunten a la implicació d’altres persones, per ara només s’ha confirmat la detenció del menor.
De manera extraoficial, s’ha identificat el presumpte sicari com a Juan Sebastián Rodríguez Casallas, un adolescent de 15 anys que, segons les primeres informacions, viu amb una tieta al barri d’Engativá, a la capital colombiana. El seu pare, segons aquestes mateixes fonts recollides per la premsa local, viu a Polònia. Després de l’operació policial, el menor ha sigut traslladat ferit a la Clínica Colombia, on roman ingressat sota custòdia policial i acompanyat per un oncle. En el moment de la seva detenció, se li ha confiscat la pistola de nou mil·límetres amb la qual presumptament hauria perpetrat l’atac contra el senador. Així mateix, d’acord amb les darreres revelacions, Rodríguez Casallas estaria vinculat amb la Primera Línia, un col·lectiu present en les protestes socials que ha mantingut forts enfrontaments amb les forces de seguretat del país.
El chat del sicario de Miguel Uribe pic.twitter.com/yVdGrqoDM9
— Solo Virales (@chisme_famosos7) June 8, 2025
Per la seva banda, la cadena de televisió Caracol ha revelat una conversa entre el presumpte sicari i un suposat còmplice que permetria reconstruir la planificació immediata de l’atac contra Uribe. En un dels missatges atribuïts al menor detingut es pot llegir: “Ho cobrarem, però d’hora”, mentre que l’altre interlocutor pressiona per actuar sense demora: “Ha de ser avui sí o sí (…) No germà, avui a l’hora que sigui". Tot apunta que dos individus van ser els encarregats d’executar l’atemptat, i que es van desplaçar en motocicleta fins a l’escenari del crim. Tanmateix, sorprèn que no tinguessin cap pla de fugida establert, tal com s’intueix d’un altre missatge: “Agafem un bus millor (…) Per algun costat on ens enfilem a un bus”.
Segons la cronologia dels fets recollida per les autoritats i mitjans locals, l’atac contra Uribe es va produir aproximadament a les 17:30 hora local d’aquest dissabte, mentre encapçalava un acte de campanya al barri Modelia. En aquell moment, el senador es trobava d’esquena al públic quan el presumpte atacant va obrir foc almenys sis vegades, causant ferides greus a Uribe i a dues persones més presents. Imatges obtingudes per Infobae Colombia mostren els instants immediats després del tiroteig, on es pot observar un jove corrent pels carrers pròxims en un intent de fugir. No obstant això, tant participants com forces de seguretat van reaccionar amb rapidesa i van aconseguir reduir-lo disparant-li a la cama.
"Lo hice fué por plata, por mi familia"
— Sidssy (@sidssy) June 8, 2025
Eso dijo el joven que disparó contra Miguel Uribe Turbay. pic.twitter.com/kGcSZXg0WZ
La Fiscalia General ha anunciat que ha posat en marxa una estratègia especial per investigar l’atac contra Uribe, centrada en quatre línies d’actuació prioritàries. Segons ha detallat, s’han obert dues recerques criminals en coordinació amb la Policia Nacional per tal d’identificar tant els autors materials com els intel·lectuals del crim i poder portar-los davant la justícia. L’organisme investigador ha assenyalat que la seva principal prioritat és recollir tota la informació possible i assegurar proves físiques sòlides que permetin reconstruir els fets amb precisió, establir-ne la veritat i garantir que els responsables, sigui quin sigui el seu grau d’implicació, siguin judicialitzats conforme al dret. A més, el ministre de Defensa de Colòmbia, Pedro Sánchez Suárez, ha ofert una recompensa de 3.000 milions de pesos (uns 729.000 dòlars) per informació que permeti la captura dels responsables de l'atemptat.