La invasió a gran escala que Rússia protagonitza des del 24 de febrer del 2022 a Ucraïna, va portar conseqüències greus per al país. També en forma de sancions. I sembla que cada vegada són més els problemes derivats dels diferents bloquejos que pateix el país. En aquest sentit, tal com exposa en un fil de Twitter l'investigador militar i usuari @ChrisO_wiki, citant el diari rus Novaya Gazeta, les sancions estan afectant també la indústria aèria russa. I és que tot plegat està fent que hi hagi mal funcionament de diferents aparells i també aterratges d'emergència a conseqüència d'una falta de manteniment i suport tècnic i una escassetat aguda de peces de recanvi. Es diu que la seguretat s'està deteriorant gradualment.
D'aquesta manera, el diari constata que les sancions han tingut efectes dràstics sobre les companyies aèries russes que depenen, bàsicament, d'avions de fabricació occidental. Tant el Boeing com l'Airbus van tallar l'accés al suport tècnic i també es va aturar el subministrament de recanvis.
Algunes peces de recanvi encara estan disponibles, com per exemple, rodes o frens. Ara bé, els experts del sector destaquen que aquestes importacions, que arriben a través del mercat gris són "molt lentes i costen més". Així, les peces de motor no es poden importar i, per tant, les companyies russes han de fer les costoses tasques de manteniment.
Això afecta els avions de fabricació russa com per exemple, el Sukhoi Superjet 100 i l'MS-21, tal com destaca l'usuari de Twitter, que depenen de components de fabricació estrangera. Els recanvis de filtres de combustibles tampoc no arriben. Això fa que les companyies els rentin i esperin que fallin, en comptes de substituir-los.
D'on surten els recanvis durant la guerra d'Ucraïna?
Rússia rep els recanvis per als seus avions principalment dels Emirats Àrabs Units, la Xina, Turquia o l'Iran, però és clar, els temps d'arribada i subministrament són molt diferents. Triguen moltíssim més a arribar i tenen un cost d'entre 3 o 4 vegades superior. La cadena de subministraments, doncs, estaria ofegant Rússia a mesura que les sancions són cada vegada més severes.
Segons destaca el diari Novaya Gazeta, "els proveïdors de recanvis han començat a exigir a les empreses intermediàries de 'països amics' que indiquin el destinatari final de les peces de recanvi, fins al número de cua de l'avió". El diari es refereix als "països amics" a Turquia, Emirats Àrabs Units, la Xina i el Kazakhstan.
Putin va intentar compensar les sancions
El govern rus va intentar fer front a les sancions destinant uns 172.000 milions de rubles (uns 2.000 milions d'euros) del pressupost federal, dels quals 100.000 milions (1.200 milions d'euros) estaven destinats a subvencionar el transport intern.
Tot i els esforços del Kremlin per mitigar la crisi, els números i dades que publica el diari rus, ha deixat entreveure que aquestes injeccions de diners només han retardat una inevitable crisi. En aquest sentit, el mateix rotatiu destaca que els avions que continuen volant han patit una disminució de fiabilitat.
D'aquesta manera, el diari confessa haver rebut informes sobre "mal funcionament, despressurització, aterratges d'emergència" de les companyies "Aeroflot, Rossiya, Pobeda, Azur, UTair i altres". Una altra dada és que sembla que les sancions també les notaran els usuaris perquè és possible que el cost dels vols pugi entre un 15 o 30% en vols nacionals.
Imatge principal: el president rus, Vladímir Putin, visita el parc industrial aeri de Rudnyovo a Moscou, Rússia / Efe