El president de Finlàndia, Alexander Stubb, ha ofert una de les valoracions més contundents fins ara sobre la guerra d’Ucraïna, des de Davos, on se celebra el Fòrum Econòmic. En aquest sentit, ha qualificat la guerra d'Ucraïna de “fracàs estratègic” del president rus, Vladímir Putin. En una intervenció, Stubb ha plantejat una pregunta directa: “Què ha aconseguit Rússia en quatre anys de guerra?”. Abans de desgranar un balanç que, segons ell, evidencia que el conflicte ha estat un desastre per als interessos del Kremlin en tots els fronts.
Segons el mandatari finlandès, malgrat l’enorme cost humà i material, Rússia només controla aproximadament un 20% del territori ucraïnès, una xifra molt inferior als objectius inicials de Moscou. Aquest avenç territorial limitat, ha subratllat, ha anat acompanyat d’un preu extremadament elevat: prop d’un milió de persones mortes o ferides entre soldats i civils, una dada que reflecteix la magnitud de la tragèdia humana provocada per la invasió.
Rússia perd poder d'influència?
Stubb també va posar l’accent en el deteriorament de la posició internacional de Rússia. Lluny d’ampliar la seva esfera d’influència, el país l’ha vist reduïda de manera significativa, especialment a Europa. “La guerra ha aïllat Rússia i ha reforçat la cohesió occidental”, va afirmar, destacant que el conflicte ha tingut l’efecte contrari al que perseguia Putin.
“What has Russia achieved in 4 years of war?” — Finland’s President delivers a brutal verdict
— NEXTA (@nexta_tv) January 21, 2026
Alexander Stubb explained why Putin’s war is a complete failure on all fronts.
— ~20% of Ukraine occupied
— ~1 million killed and wounded
— Sphere of influence reduced
— Economy… pic.twitter.com/u0VyDmksiA
En l’àmbit econòmic, el president finlandès va dibuixar un panorama especialment crític. Segons va explicar, Rússia pateix una inflació propera al 30%, tipus d’interès al voltant del 16% i un creixement econòmic pràcticament nul. A això s’hi suma l’erosió de les reserves financeres de l’Estat, que, segons Stubb, s’estan esgotant fins al punt que en un futur pròxim el Kremlin podria tenir dificultats fins i tot per pagar els soldats desplegats al front.
Per contra, el cap d’Estat finlandès va destacar que la guerra ha reforçat els adversaris de Rússia. L’OTAN “no només no s’ha debilitat, sinó que s’ha fet més gran”, ha recordat, en referència a l’adhesió de nous membres, entre ells la mateixa Finlàndia. Alhora, Ucraïna ha accelerat el seu acostament a Europa, consolidant el seu camí cap a les institucions europees i allunyant-se definitivament de l’òrbita russa.
Increment de la despesa militar
Stubb també ha posat èmfasi en l’impacte del conflicte en la política de defensa europea. Davant l’amenaça russa, els països europeus han incrementat de manera massiva la despesa militar i han reforçat la cooperació en matèria de seguretat. “Europa ha despertat”, ha afirmat, insistint que el continent és avui més conscient de la necessitat de garantir la seva pròpia defensa.
Davant aquest escenari, el president finlandès va llançar un missatge de confiança: “Som capaços de defensar-nos? Sí”. Una afirmació que resumeix la seva tesi central: lluny de debilitar Occident, la guerra impulsada per Putin ha reforçat la unitat europea i atlàntica, convertint el conflicte en un error estratègic de gran abast per a Rússia.