3 de desembre. És la data que el Departament de Guerra (antic Departament de Defensa) dels EUA han posat per a l'execució per afusellament de Nidal Hasan, psiquiatre de l'exèrcit condemnat a mort per haver matat 13 persones en un tiroteig a la base militar de Fort Hood, a Texas, el novembre de l'any 2009. En un vídeo difós a les xarxes socials, el secretari Pete Hegseth, anunciava que, per primer cop en la història l'execució seria pública perquè "la gent ha d'entendre que hi ha conseqüències serioses per aquesta mena de coses". Posteriorment, un portaveu del Pentàgon va confirmar la intenció de fer pública l'execució, una notícia que no han rebut amb massa ànims en alguns sectors de la Casa Blanca, ni tampoc en el Partit Republicà que el president dels Estats Units, Donald Trump, lidera de forma indiscutible. El vicepresident dels Estats Units, J.D. Vance, ha assegurat que, en cas de ser retransmesa en públic, "no la veuré", mentre que altres senadors i congressistes del mateix partit del president han denunciat la publicitat de l'execució. També s'han sumat a la condemna institucions religioses.
"Ens assegurarem que la gent ho pugui veure", deia el secretari Hegseth en el vídeo publicat a les xarxes socials. Des d'aleshores, però, se succeeixen els missatges en contra de fer pública la primera execució militar per afusellament que es farà als EUA des de la Segona Guerra Mundial. El vicepresident Vance, preguntat per l'anunci del seu col·lega al govern Trump, ha dit que "no sé si això passarà" i que, en cas que es retransmetés de forma pública "no la veuria".
Trump, per la seva banda, ha dit que "absolutament ho he aprovat", referint-se a l'execució, tot i que més tard ha matisat la seva posició, dient que l'administració "encara ha de prendre una determinació sobre" la publicitat d'aquesta. Tanmateix, ha insistit a dir que Hasan es mereix l'afusellament i que "està completament boig". "Serà mort", ha dit Trump, que ha afegit que no li importa "com se'n va mentre se'n vagi. I crec que la pena de mort és una manera molt adequada d'acabar amb ell".
President Trump on Friday said he "absolutely" authorized the Pentagon's plan to livestream the Fort Hood shooter's execution. On Thursday, Defense Secretary Pete Hegseth said that Nidal Hasan's execution by firing squad will be public. The ex-Army major was convicted of killing 13 people at Fort Hood in 2009.
— CBS News (@CBSNews) October 10, 2026
Oposició a banda i banda del legislatiu
L'oposició a la publicitat de l'execució també arriba des de les files dels republicans, tant a la Cambra de Representants com al Senat, amb diversos membres del partit del president mostrant públicament la seva opinió contrària a l'anunci del Pentàgon. El senador Thom Tillis, que no es presenta a la reelecció aquest mes de novembre, ha escrit en una publicació a les xarxes socials que "Hasan ha d'enfrontar-se a la pena de mort", però que "fer la seva execució pública i en estríming" és "repugnant". "Les execucions públiques són pròpies de dictadures opressores com l'Iran i l'Afganistan. Això no hauria de passar als Estats Units", ha reblat el senador.
Per la seva part, el congressista republicà Austin Scott, membre de la Comissió de Serveis Armats de la Cambra de Representants dels EUA, també s'ha oposat a l'anunci. "Soc un defensor absolut de la pena de mort, però retransmetre execucions en directe és el que fan els gihadistes. Els Estats Units són millors que això", ha afirmat en un missatge a la xarxa social X, abans Twitter.
També s'han mostrat clarament en contra de l'anunci els demòcrates, que des de l'oposició han exclamat contra aquesta decisió "alarmant". El senador demòcrata per Rhode Island, Jack Reed, que és el membre principal de la representació del partit al Comitè de les Forces Armades, ha demanat a l'administració que "reconsideri" la decisió, que assegura que és un "regal als reclutadors de terroristes antiamericans".
En un comunicat, assegura que "retransmetre en directe una execució és un espectacle barbàric" i només és "un altre estratagema del secretari Hegseth per distreure dels seus errors". Però no tots els legisladors s'han mostrat en contra. Andy Ogles, un dels representants més radicals del trumpisme, ha afirmat en una publicació a les xarxes que "l'execució pública és el que aquest terrorista mereix" i ha descrit la decisió com a "excel·lent".
Per la seva banda, l'anunci també ha remogut importants institucions religioses del país, que s'han mostrat contràries a la publicitat de l'execució, i també de la mateixa pena de mort. El president de la Conferència de Bisbes Catòlics dels EUA, Paul Coakley, ha indicat que la decisió "és una promoció bàrbara de la cultura de la mort i ha de ser reconsiderada". En la mateixa línia s'ha expressat el president de l'Associació Nacional d'Evangèlics, Walter Kim, que ha condemnat que l'execució pública de Hasan "converteix una de les responsabilitats més solemnes de l'estat en un espectacle públic, promocionant la cultura de la mort, en lloc d'una cultura que valora la dignitat de cada ésser humà".
Tampoc ho tenen clar els supervivents de Fort Hood
En el mateix sentit arriben les declaracions del Bisbe President de l'església Episcopaliana, Sean Rowe, que considera que "la idea de retransmetre en directe una execució per escamot d'afusellament és extremament reprovable i causarà un dany moral a totes les persones que hi participin". També són escèptics de la decisió alguns supervivents de la massacre que va provocar Hasan a Fort Hood. Un dels supervivents, Alonzo Lunsford, explica que ell anirà a veure l'execució de Hasan, per deixar-li clar, "mirant-lo als ulls", que "soc un supervivent". Això no obstant, indica que fer l'execució en públic per a tothom posa un exemple que no s'alinea amb la responsabilitat dels EUA de ser "l'exemple moral" de la resta del món, segons explica en declaracions a ABC News. "No vull que això es pugui veure com un espectacle, com un esdeveniment on pagues per veure una cosa, o com si anessis a un torneig de bàsquet", indica.
