Els ciutadans de París van votar aquest diumenge per una aclaparadora majoria del 89% en contra els patinets de lloguer, en el referèndum organitzat per l'ajuntament sobre la continuació d'aquest servei. La participació va ser d'amb prou feines el 7,9% entre els prop d'1,4 milions de parisencs que podien votar, segons les dades que va divulgar l'ajuntament. Malgrat que només hi havia vint centres de vot a tota la ciutat, es van registrar cues durant bona part de la jornada, en les quals els ciutadans entrevistats assenyalaven de forma gairebé unànime la seva oposició.

El vot era tècnicament consultiu, però l'alcaldessa, la socialista Anne Hidalgo, havia assegurat que seguiria el resultat, per la qual cosa els 15.000 vehicles que actualment tenen als carrers les tres empreses autoritzades (Llimi, Tier i Voi), hauran de ser retirats abans del 31 d'agost, quan conclou la seva autorització de cinc anys.

3 morts en accidents i 426 ferits

Les empreses que operen a París havien organitzat una campanya a favor del manteniment del servei per a la qual van reclutar influencers, encara que va quedar molt lluny de ser suficient. La iniciativa municipal es va prendre davant de l'augment de la sinistralitat d'aquests aparells (459 accidents el 2022, amb tres morts i 426 ferits, el que suposa el doble de lesionats que el 2019, abans de la pandèmia). A més, els habitants de la ciutat s'han queixat àmpliament dels cada vegada més nombrosos comportaments perillosos i incívics dels usuaris (també dels patinets privats), així com el que es deixin aparcats o tirats en qualsevol lloc, sense respectar les zones d'aparcament establertes per empreses i Ajuntament.

Recuperar la confiança democràtica

Encara que el Consistori tenia la potestat de no renovar les concessions a les empreses, que caduquen el 31 d'agost, va preferir organitzar una votació ciutadana per mitigar l'actual "desconfiança democràtica" a les institucions, apuntava el regidor de Transports de París, l'ecologista David Belliard. Per a l'oposició de dreta, el referèndum pretenia maquillar el caos de trànsit que viu París per la conjunció de patinets, bicis, motocicletes i cotxes, moltes vegades coincidint en la mateixa via, malgrat l'esforç de l'Ajuntament en perennitzar nous carrils bici (ja són 200 quilòmetres).

El Govern francès d'Emmanuel Macron també va voler tenir pes en la controvèrsia local, per mitjà del ministre de Transport, el parisenc Clément Beaune, de qui s'especula el seu interès a aspirar a l'alcaldia de la capital en les pròximes eleccions municipals. Beaune va anunciar aquesta mateixa setmana que es prepara una reglamentació nacional que inclogui l'edat mínima de 14 anys (actualment són 12) per conduir un patinet elèctric i multes de 135 euros per als infractors a les normes de circulació.