El president francès, Emmanuel Macron, i el canceller alemany, Olaf Scholz, han acordat que el corredor H2Med, que ha de transportar hidrogen verd entre Barcelona i Marsella, arribarà també fins a Alemanya. Ho han anunciat els dos dirigents en una roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Ministres francoalemany a París, després d'una jornada amb actes per commemorar el 60 aniversari del Tractat de l'Elisi, que va segellar l'amistat entre França i Alemanya 18 anys després del seu enfrontament a la Segona Guerra Mundial. 

El president francès ha informat que hi ha "la voluntat" de promoure l'hidrogen verd a Europa a través d'un "enfocament comú" en aquesta matèria. Per això, Macron ha anunciat que, juntament amb Scholz, han decidit "allargar el corredor H2Med —que gràcies a fons europeus uneix Portugal, Espanya i França— a Alemanya, que serà un soci en la infraestructura d'aquest projecte". En aquest sentit, el mandatari gal ha reafirmat el seu suport a aquest corredor per davant de la proposta del MidCat, que inicialment era l'opció preferida per Espanya i Portugal, i que havia de transportar gas a través dels Pirineus.

El canceller, que en el seu moment va donar suport al Midcat i va intentar, sense èxit, convèncer Macron d'unir-se, ha valorat el nou corredor com "un bon projecte de futur" i ha valorat especialment el seu "ancoratge europeu". Scholz ha declarat que el seu interès és que l'hidrogen estigui disponible "a un preu correcte i en quantitats suficients", i ha asseverat que "només serà possible si els països europeus actuen units". 

El projecte de l'H2Med, que està previst que entri en funcionament l'any 2030, transportarà 2 milions de tones d'hidrogen verd a l'any des de la península Ibèrica a la resta del continent europeu. Fins ara s'hi comptava amb un primer tram entre Celorico daBeira, a Portugal, i Zamora; i un altre, submarí, entre Barcelona i Marsella, a més de dos eixos troncals. Tanmateix, amb la incorporació d'Alemanya al projecte, aquesta construcció es prolongarà encara més, tot i que encara no s'ha anunciat quin recorregut seguirà. Els fons europeus finançaran un 50 % del projecte. 

La Moncloa celebra la decisió

La vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, Teresa Ribera, ha afirmat que "és una excel·lent notícia que Alemanya posi de manifest el seu interès a sumar-se a aquest projecte i en ser destinatari de part de l'hidrogen". A través d'un comunicat, el Ministeri ha destacat que la incorporació d'Alemanya permetrà "reforçar la seguretat i autonomia energètica" de la UE en un context en el qual resulta "imprescindible que els europeus siguin solidaris" per a reduir la dependència energètica. D'altra banda, des de la Moncloa han reivindicat la vocació d'Espanya "de situar-se al capdavant de la carrera per la transició energètica i convertir-se en un referent en l'hidrogen", i consideren que la dimensió "paneuropea" del corredor situa l'Estat en una posició que li permetrà constituir-se com a "hub" d'energia verda.