El president de França, Emmanuel Macron, ha anomenat aquest dimarts Sébastien Lecornu, de 39 anys i ministre de Defensa fins avui mateix, com a nou primer ministre francès, segons ha informat l'Elisi. Macron li ha encarregat "la tasca de consultar a les forces polítiques representades en el Parlament amb vista a l'aprovació d'un pressupost nacional i la construcció dels acords essencials per a les decisions que es prenguin en els pròxims mesos", ha explicat el gabinet del president francès a través d'un comunicat. Una de les claus de la promoció de Lecornu hauria estat la seva proximitat amb Macron, que volia haver-lo nomenat en Matignon (seu de la direcció del Govern) ja el desembre passat, en detriment del centrista François Bayrou, que ha presentat aquest dilluns la seva dimissió després de perdre la vigília de forma aclaparadora una qüestió de confiança, informa l'agència Efe.

Amb aquest nomenament, Macron allunya el fantasma d'unes noves eleccions que podrien condemnar França a una situació molt més inestable. Malgrat tot, l'oposició considera que el que se n'ha d'anar és el mateix Macron. Le Pen i Mélenchon, que consideren Macron responsable de la situació actual, creuen que el cap de l'Estat hauria de dimitir, però la primera els ho demana en nom del respecte de les institucions, mentre que el segon els ho exigeix ​​i el seu partit va presentar aquest dilluns una moció de censura que no té possibilitats de prosperar.

Dins del govern sortint, el president dels Republicans (LR) i ministre de l'Interior, Bruno Retailleau, havia declarat aquest dimarts la "urgent necessitat de nomenar un primer ministre", ja que no hi ha d'haver "buit de poder" en vigílies de les protestes convocades els dies 10 i 18, ha declarat a la premsa després d'una reunió. "Demà arribarà el dia que Mélenchon i els seus amics voldran crear un clima d'insurrecció. Hi haurà una possible rebaixa de la qualificació del deute francès el dia 12, i després la jornada intersindical el 18. Estem en un setembre propici per a tota mena d'excessos", ha advertit Retailleau.

Quart primer ministre designat en un any

L'antic membre del centredretà Els Republicans (LR) és el quart primer ministre que Macron designa en menys d'un any. Gabriel Attal (2024), Michel Barnier (2024) i François Bayrou (2024-2025) el van antecedir, tots amb estades que no van arribar a un any. Els dos últims van caure en dues mocions a l'Assemblea Nacional, després de l'acord de circumstàncies entre la ultradreta de Marine Le Pen i l'esquerra.

Si el nou cap de govern no vol acabar com els dos predecessors, haurà d'arribar a un acord de no-agressió a l'Assemblea, ja sigui amb el grup de l'extra dreta de Marine Le Pen o amb part dels progressistes, a priori els socialistes. En plena incertesa social i econòmica que travessa França, sota la pressió dels mercats i de les protestes socials, el projecte de Pressupost del 2026, que s'ha de presentar a l'octubre, serà la primera prova per al primer ministre. Lecornu, que assumirà les seves noves funcions al migdia de dimecres en una cerimònia a Matignon de mans de Bayrou, tindrà la missió de presentar el seu gabinet ministerial previsiblement els pròxims dies.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!