"La Greta i els seus amics estan sans i estalvis". Així ha confirmat l’armada d’Israel que ha interceptat la flotilla formada per una cinquantena d’embarcacions que navegava cap a la Franja de Gaza amb tones d’ajuda humanitària. Passades les set de la tarda d’aquest dimecres, les Forces de Defensa d’Israel (FDI) han començat l’operació rodejant dues de les embarcacions que lideraven la missió de la Global Sumud Flotilla, l’Alma i el Sirius. Minuts abans de l'abordatge, la direcció de la Flotilla ja havia advertit que havia detectat la flota hebrea a poques milles de distància i havia declarat l’estat d'emergència a bord. L’emissió en directe de l’estat dels vaixells mostrava com els tripulants de l’Alma s’havien reunit a la coberta amb les armilles salvavides posades, a l’espera que l’armada israeliana entrés en escena. 

"La Greta i els seus amics estan sans i estalvis". Així ha confirmat el Ministeri d'Exteriors israelià, que ha assenyalat que diversos vaixells de la Flotilla "han estat aturats de manera segura i els seus passatgers són traslladats a un port israelià". 

"Hi ha una gran concentració de vaixells, i coincideix amb els plans declarats pel Ministeri d'Afers Exteriors israelià i el consens dels mitjans de comunicació sobre el que passaria aquesta nit, i el seu pla declarat d'interceptar il·legalment la nostra missió de trencar el setge i crear un corredor humanitari", havia dit Thiago Avila, membre del comitè directiu de la flotilla, en declaracions a Al Jazeera. "Estem arribant a un moment decisiu de la nostra missió", afirmava, subratllant que els membres de la flotilla haurien de romandre no violents fins i tot si eren atacats.

Pocs minuts després d’aquestes declaracions, el senyal d’emissió de les embarcacions que formen la Global Sumud Flotilla han anat caient, d’un en un. Els tripulants que mantenien una comunicació fluida amb mitjans i activistes fora de les embarcacions també han deixat de respondre. Tot seguit, i com ja havia passat en altres flotilles com la Madleen, han començat a circular per les xarxes socials diversos vídeos gravats per la tripulació abans de ser abordats. És el cas de Greta Thunberg, que, a bord de l’Alma, havia advertit de la possibilitat que fossin interceptats per Israel, “la qual cosa suposa una violació flagrant de la llei humanitària i marítima”. “Israel no és immune a la legislació internacional, ha de respondre pels seus crims de guerra”, ha dit abans de concloure amb un posicionament molt clar: “Aturem el genocidi, aturem l’ocupació i Palestina lliure”.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ada Colau (@adacolau)

A bord del Sirius, la segona embarcació abordada per les FDI, hi viatjava l'exalcaldessa de Barcelona Ada Colau. De la mateixa manera que Thunberg, ha publicat un vídeo gravat prèviament a l'operació israeliana en què ha dit que “si estàs veient aquest vídeo és perquè Israel ens ha detingut il·legalment”. “Et demano que siguis la nostra veu, que facis el màxim soroll possible i que pressionis els nostres governs perquè ens alliberin i ens permetin obrir un corredor humanitari a Gaza”, ha declarat.

Abans de començar a interceptar les embarcacions de la Flotilla, les FDI havien contactat amb la tripulació per demanar-los que canviessin el seu rumb, una recomanació a la qual han fet cas omís. “Esteu entrant en una zona de guerra activa. Si intenteu trencar el bloqueig naval, aturarem la vostra embarcació. Sou responsables de les vostres accions”, se sentia per la ràdio. A banda de la vintena de naus que Israel ha desplegat per barrar el pas de la missió humanitària, els periodistes a bord de la Flotilla han informat que hi havia una gran presència de drons sobrevolant la zona. L’ofensiva ha començat amb el rodeig de l’Alma, una de les embarcacions més avançades.

Què passarà amb la tripulació?

En aquests moments encara no hi ha confirmació oficial sobre el destí de la tripulació de la Global Sumud Flotilla, però existeix un procediment habitual adoptat per les FDI en aquesta classe d’operacions: remolcar les embarcacions fins al port d’Ashdod, detenir temporalment els activistes i deportar-los posteriorment als seus països d’origen. Això ja va passar en l’episodi més recent, el del vaixell Madleen, on també viatjava Thunberg. Ara bé, cal recordar que altres precedents han acabat amb denúncies greus, com en el cas de la flotilla del 2018, on alguns activistes van acusar l’exèrcit israelià d’haver fet servir pistoles elèctriques i d’haver-los agredit físicament. El cas més tràgic, però, continua sent el del Mavi Marmara, abordat el 2010 en aigües internacionals, on l’assalt de les forces israelianes va provocar la mort de deu activistes.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!