En un moment carregat de simbolisme, l’últim vaixell de subministrament ha abandonat aquest novembre, un poble costaner de Groenlàndia, marcant el final de la temporada marítima per als subministraments. Segons diversos testimonis a les xarxes socials, el pròxim vaixell no arribarà fins a juny de 2026, després d’un període en què el gel marí ha fet possible la navegació. El missatge ha circulat a través de plataformes com Facebook i X, on usuaris han compartit imatges i vídeos del comiat del vaixell. “A Groenlàndia, l’últim vaixell de subministrament de la temporada ha marxat. No hi haurà més vaixells fins al juny de 2026, i el gel s’hagi fos”, diu una de les publicacions que acompanya un reel –vídeo curt– de l’etern retorn de la calma a un port remot.

Aquest moment representa un punt crític per les comunitats costaneres groenlandeses, que depenen d’aquests subministraments per rebre aliments frescos, queviures i altres béns essencials quan les rutes marítimes tornen a obrir-se a l’estiu. En el seu últim viatge, el vaixell hauria deixat enrere productes com fruites, llet, i altres subministraments delicats que no es poden emmagatzemar fàcilment durant mesos de tancament.

La referència al gel, juga un paper clau en aquesta dinàmica: durant la temporada d’hivern, les condicions del mar sovint impossibiliten el pas, obligant les comunitats a organitzar la seva vida en funció d’aquests períodes d’activitat marítima limitada. La durada del bloqueig varia segons la localització i la severitat del fred, i en molts casos no és fins a l'estiu que les rutes esdevenen practicables altra vegada, tal com recull el portal Greenland Travel. Això sí, que sigui estiu, tampoc no es garantia. Sovint tampoc hi poden arribar vaixells si hi ha blocs de gel surant i navegant per les aigües.

Distribució de mercaderies a Groenlàndia

Cal afegir que Groenlàndia s’enfronta a reptes logístics creixents: segons l’últim informe anual de Royal Arctic Line, una de les empreses clau en la distribució de mercaderies a l’illa, els volums de càrrega han disminuït, cosa que pressiona els costos i la viabilitat de les operacions navilieres. Aquesta tendència fa que el tancament estacional adquireixi encara més rellevància.

També hi ha una dimensió ambiental. Al maig de 2025, Royal Arctic Line va anunciar que deixaria d’utilitzar fuel pesat (HFO), una decisió celebrada per l’Clean Arctic Alliance, que destaca la importància de minimitzar l’impacte ecològic en aquestes zones sensibles. Aquesta transició energètica podria influir en la planificació i el cost dels subministraments futurs.

Per als habitants de les poblacions groenlandeses remotes, l’escena d’aquest vaixell que abandona l'illa amb focs artificials, no és només un final cerimoniós: és un recordatori tangible del seu aïllament durant mesos. Després del comiat, comença un període de relativa dependència de recursos locals, transport aeroportuari quan sigui possible, i una gran necessitat de previsió en la gestió dels aliments i altres béns. Mirant cap al futur, l’esperança diposita en la pròxima temporada marítima que arribi al juny. Per ara, però, el port queda silenciós, el mar es calma i les comunitats duen a terme la preparació per al llarg hivern àrtic.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!