A principis de març, i quan ja havia passat una setmana des de la invasió russa d'Ucraïna, Chanel es va sumar a la immensa riuada d'empreses que abandonaven Rússia per la guerra. Les que no ho feien, eren durament criticades i acabaven accedint, encara que només fos per la pressió de l'entorn. Per això, van anunciar temporalment el tancament de les seves botigues i també la suspensió de les compres per internet. Ara, un mes més tard, la reconeguda casa de moda francesa, ha fet una passa més i ha restringit la venda de roba, perfums i altres productes de luxe a tots els clients russos, no només aquells que viuen a Rússia. Aquesta decisió que ha aplaudit la immensa majoria ha provocat al mateix temps un gran disgust entre les persones més benestants del país, que s'han quedat sense poder adquirir aquesta mena d'articles preuats, ja que tenen prohibit lluir-los quan tornen a territori rus. 

Llàgrimes de riques 

En aquest context, les influencers (és a dir, noies amb perfils amb molts seguidors a les xarxes socials on normalment comparteixen el seu dia a dia i també les seves últimes compres) han decidit protestar, a la seva manera, contra la decisió de la maison: han agafat ganivets, cúters, tisores i fins i tot estris per poder i han destrossat les seves bosses de la marca francesa.  "Cap peça de roba ni cap marca val el meu amor cap a la pàtria i el respecte per mi mateixa. Estic en contra de la russofòbia i estic en contra de les marques que fomenten la russofòbia", proclama Marina Ermoshkina, just abans d'agafar unes estisores de podar i tallar la solapa de la seva bossa, el famós model 2.55 de la marca. En el text que acompanya el vídeo, escriu que "per les noies russes, la presència de Chanel en la nostra vida no té cap paper important" però assegura que és un gest que no repetirà, ja que vol vendre's la resta per donar els beneficis a "les víctimes del Donbass". La bossa que ha trencat està valorada en fins a 8.000 euros.

 
 
 
 
fdasasas
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Marina Ermoshkina (@amazing_marina)

"Ara, en comprar una bossa de Chanel, ja no la puc portar al meu país. No necessito ni la marca ni la bossa", lamenta una altra just abans d'estripar-ne amb un ganivet: "Adeu, Chanel". Víctoria Bonya, una altra noia russa amb gairebé 10 milions de seguidors que viu a Montecarlo, imita a les seves campanyes: "Mai he vist una marca actuar de manera tan irrespectuosa amb els seus clients", escriu en la publicació, on apareix retallant i llençant la bossa a la terrassa de la seva mansió. Abans, també es queixa de la russofòbia de Chanel. Als comentaris, rep els aplaudiments d'altres joves, però també gent que li retreu que la seva actitud és ridícula. Els seus són alguns dels exemples de la revolució de les influencers. 

 

Acusacions de nazisme 

Des de la casa de luxe defensen que aquesta decisió s'emmarca en la nova normativa que no permet la venda de productes de luxe de més de 300 euros, que representen la immensa majoria,  a persones de nacionalitat russa. Per això, a partir d'ara s'haurà de demostrar que la persona que vol comprar un article no és russa. "Hem llançat un procés per demanar als clients dels quals no coneixem el seu lloc de residència que confirmin que els articles que es compren no s'empraran a Rússia", han anunciat. 

Aquesta decisió ja ha provocat les crítiques del Kremlin. La portaveu del ministeri d'Exteriors, Maria Zajarova, lamenta que "els gestors del llegat de la gran Coco Chanel han decidit unir-se a la campanya russòfoba per cancel·lar Rússia". Per això, la política no entén que té a veure la campanya antifeixista, que segons ella està portant a terme l'exèrcit a Ucraïna, amb aquesta casa de moda, recordant un fet que és la gran taca negra en la història de la casa: durant la Segona Guerra Mundial, Coco Chanel va ser considerada col·laboradora del Tercer Reich i del govern de Vichy.