ÚLTIMA HORA | Segueix el minut a minut del conflicte Rússia - Ucraïna
Les famoses marques d'alimentació McDonald's i Coca-Cola han anunciat que tanquen temporalment tots els seus punts de venda a Rússia en resposta a la invasió d'Ucraïna per part del Kremlin. Diverses empreses d'aliments i begudes com KFC, Burger King i PepsiCo estan sota una pressió creixent per part dels usuaris de les xarxes socials i de les principals figures per treure el seu negoci del país. En un breu comunicat, el gegant dels refrescos va dir que continuarà vigilant i avaluant la situació a mesura que evolucionin les circumstàncies.

"Els nostres cors estan amb la gent que està sofrint els horribles efectes d'aquests tràgics esdeveniments a Ucraïna", va assenyalar la companyia amb seu a Atlanta. La decisió de Coca-Cola es coneix en el mateix dia en què altres símbols del capitalisme estatunidenc com McDonald's i Starbucks han anunciat també que suspenen les seves operacions a Rússia. El gran competidor de Coca-Cola, PepsiCo, també està explorant opcions amb el seu important negoci a Rússia en resposta a les repetides crides a empreses dels EUA perquè abandonin el país, segons va avançar avui The Wall Street Journal. PepsiCo, segons el Journal, és poc inclinada ara mateix a parar les seves activitats a Rússia, que inclouen un crucial negoci lacti que va comprar fa una dècada i que donen treball a unes 20.000 persones.

McDonald's ha dit que els 850 restaurants del país tancaran les portes, però continuarà pagant les 62.000 persones que hi treballen. McDonald's és propietari del 84% dels seus restaurants a Rússia i van aportar el 9% dels ingressos de la companyia l'any passat. En una carta als empleats, el president i conseller delegat de la companyia, Chris Kempckinski, va dir que tancar els punts de venda és el correcte perquè no poden ignorar el "patiment humà innecessari a Ucraïna".

La revolució de les cadenes de fast food

El boicot de moltes marques multinacionals cap a Rússia podria ser la punta de llança de fer despertar, en part, la població russa. Aquells que es manifesten són durament castigats, perseguits, empresonats i, fins i tot, no es descarta instaurar la pena de mort a curt termini per part del president Vladímir Putin. Però el silenci que impera amb la seva llei contra la llibertat d'expressió, la persecució que executa fil per randa a través de les xarxes socials i els mitjans de comunicació, i un discurs monòton i d'odi constant cap als seus enemics a través de la propaganda del Kremlin confonen cada vegada més la població russa, aïllada de molts elements de la realitat que ajudarien a tenir un parer propi amb més elements per arribar a les seves pròpies conclusions.

És per això que els principals especialistes d'un think-tank polític asseguren que si el boicot augmenta i es replica en altres marques, podria fer prendre consciència a la gran majoria russa del problema en què es troben immersos i d'una guerra contra Ucraïna que en cap moment s'ha citat com a tal. Moltes empreses nord-americanes que encara són a Rússia romanen en silenci. Marques com McDonald's, Bunge, Mondelez, Estee Lauder, Kimberly-Clark no han tancat les portes. D'altres, tradicionalment americanes, però venudes a altres fons d'inversió tampoc diuen res. Trobem l'exemple més clar en Starbucks, que va dir que les seves 130 cafeteries a Rússia són propietat d'un conglomerat kuwaitià. El gegant del cafè s'ha compromès a donar els guanys del negoci a Rússia als esforços humanitaris a Ucraïna. Però fins aquí. I el mateix passa amb Yum Brands, que va dir que els seus aproximadament 1.000 restaurants KFC i 50 Pizza Hut a Rússia són operats gairebé tots per propietaris independents sota llicència o acords de franquícia.