En ple moment d'incertesa geopolítica i tensions globals, la Xina realitzarà aquest dimecres una gran demostració de poder diplomàtic i militar. En el marc dels vuitanta anys del final de la Segona Guerra Mundial, una ostentosa desfilada militar tindrà lloc a Pequín, on assistiran nombrosos líders internacionals. L'esdeveniment, que s'emmarca en la 25a cimera de l'Organització de Cooperació de Shanghai (OCS), és vist pel president xinès, Xi Jinping, com una oportunitat per exhibir múscul davant Occident, en un moment en què Pequín encara intenta tancar uns arriscats acords comercials amb els Estats Units de Donald Trump. Amb l'assistència confirmada de països com Rússia, Corea del Nord o l'Índia, la cimera de l'OCS articulada per Xi acollirà fins a vint-i-sis mandataris que, conjuntament, representen a un 42% de la població mundial, factor que il·lustra el desplaçament cap a Orient —la cimera només compta amb la participació de dos líders occidentals— del centre de gravetat del poder global.

Si bé no tots els mandataris convidats a la cimera assistiran a la desfilada militar —com és el cas del primer ministre indi, Narendra Modi, i el president turc, Recep Tayyip Erdogan—, la llista de líders que es desplaçaran fins a la plaça de Tiananmen, escenari de les celebracions, és substancial, i inclou líders d'alguns dels països més sancionats per Occident. El president rus, Vladímir Putin, i el nord-coreà, Kim Jong-un, apareixeran junts per primer cop en un acte públic al costat de Xi, on també s'espera veure al president iranià, Masoud Pezeshkian. Aquest poderós quartet ha estat descrit pels analistes polítics i econòmics occidentals com "l'eix d'agitació". Altres figures destacades que assistiran a l'esdeveniment són la cap de la junta de Myanmar, Min Aung Hlaing, que pràcticament mai viatja a l'estranger; Aleksandr Lukaixenko, president bielorús i soci de confiança de Putin; o, pel que fa als únics líders occidentals, el primer ministre d'Eslovàquia —estat membre de la UE—, Robert Fico, i Aleksandar Vučić, president de Sèrbia. Fico s'ha oposat a sancionar Rússia per la guerra contra Ucraïna i ha trencat files amb els membres de la Unió visitant Moscou. Vučić, per la seva part, també va visitar la capital russa al maig i busca ara teixir vincles la Xina, malgrat que, segons diu, Sèrbia continua compromesa amb l'adhesió a la UE

Pequín exhibeix múscul militar

La presència d'aquestes figures al costat de Xi Jinping envia un clar missatge a Occident, que, al mateix temps, podrà contemplar la potència militar de l'Exèrcit Popular d'Alliberament en la seva màxima esplendor. L'esdeveniment, minuciosament calculat, és un dels més grans que realitza la Xina en els últims anys. Xi Jinping ha posat tota la llenya al foc, ordenant el desplegament dels millors avions de combat, sistemes de defensa antimíssils i armes hipersòniques, prodigis militars que són el resultat d'una llarga campanya de modernització de l'exèrcit xinès. S'espera també que la Xina mostri el seu nou míssil balístic d'abast intermedi DF-26, anomenat pels mitjans xinesos "l'assassí de Guam" per la seva capacitat d'impactar sobre aquesta base nord-americana del Pacífic —inclús amb potència nuclear, si fos necessari. Segons els analistes, aquesta ostentosa exhibició de poder militar està dissenyada per impedir que els EUA representin una amenaça per a la seguretat nacional de la Xina. 

Un nou ordre global liderat per la Xina

Al marge de les qüestions militars, els experts coincideixen que l'esdeveniment busca posar sobre la taula la creixent influència de Xi sobre un grup de nacions que, liderades per Pequín, tenen per objectiu remodelar l'ordre global imperant, dirigit per Occident. De moment, Xi ja s'ha reunit amb Modi, en un moment en què els vincles de l'índia amb els EUA s'han deteriorat notablement després que Trump hagi duplicat els aranzels a les exportacions índies fins al 50%. En aquest sentit, la cimera de l'OCS arriba en un moment molt oportú per al gegant asiàtic, que buscarà reforçar les relacions amb tots aquells països que han perdut la confiança en la Casa Blanca. De moment, Xi ha promès 2.000 milions de iuans —uns 250 milions d'euros— en subvencions als països que han participat en la cimera, així com la creació d'un Banc de Desenvolupament que proporcionarà una base més sòlida per a la cooperació econòmica i de seguretat del bloc. En última instància, l'esdeveniment també servirà per consolidar el poder intern de Xi i la popularitat del Partit Comunista de la Xina, que, aquest any, ha preparat una campanya per promoure la "visió correcta" de la Segona Guerra Mundial, emfatitzant el paper fonamental de Pequín i Moscou en la lluita contra les forces feixistes a Àsia i Europa. Segons la visió del govern xinès, el seu paper en la lluita contra el Japó durant el conflicte ha estat "deliberadament ignorat i subestimat" per forces occidentals. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!