El Servei d'Acció Exterior de la Unió Europea (SEAE) ha respost aquest dimarts a les acusacions vessades pel president del govern espanyol, Pedro Sánchez, sobre la participació d'actors vinculats a Rússia i Israel en la difusió de falsedats i desinformació sobre la crisi migratòria a Ceuta. Concretament, el líder socialista va dir que Rússia es va "posar a desinformar sobre aquesta qüestió", d'igual manera que Israel. En aquest sentit, des del SEAE adverteixen en declaracions a EFE que han identificat "intents per part de Rússia de treure partit" a la crisi provocada per l'assalt massiu a la frontera entre el Marroc i Ceuta per unes 70.000 persones, tot i que no disposen proves que demostrin que l'entrada massiva "fos provocada per la desinformació d'actors estatals estrangers".
"En el cas de Ceuta, hem vist intents per part de Rússia de treure partit de la crisi a internet. Tot i això, no disposem de proves concloents que suggereixin que la crisi en si mateixa fos provocada per la desinformació d'actors estatals estrangers", diuen des del SEAE. La mateixa font reconeix que la immigració "és un tema delicat a tot Europa" i que des de la diplomàcia comunitària han observat "una important activitat de desinformació en xarxes socials que busca aprofitar-se'n, avivar les divisions i augmentar la desinformació". Tanmateix, les fonts del SEAE no es pronuncien sobre la participació d'actors no estatals, coordinats o no coordinats, en aquesta campanya de desinformació des de Rússia o des d'Israel.
Sánchez implica actors russos i israelians a Ceuta
Sánchez va afirmar en una entrevista a la Cadena SER aquest dilluns que el SEAE havia "dit que efectivament hi va haver xarxes russes i israelianes que van propagar aquestes falsedats i que van atacar al govern d'Espanya i els governs europeus en un tema molt corrosiu com la lluita contra immigració irregular, que divideix i fractura avui i polaritza moltes societats europees". Preguntat respecte de la implicació d'aquests països en la crisi a Ceuta, el mandatari socialista va apuntar que es devia a la política exterior "valenta" d'Espanya respecte de les guerres a Ucraïna i Palestina.
"És evident que si Rússia es posa a desinformar sobre aquesta qüestió o Israel també desinforma criticant el govern d'Espanya, no serà perquè els preocupa la migració a Espanya o a Europa, sinó per les posicions polítiques que estem mantenint, jo crec que valentes, respecte al genocidi a Gaza o respecte a la invasió de Putin a Ucraïna", va dir als micròfons de la principal ràdio espanyola. La campanya de desinformació, apuntava Sánchez, s'hauria produït després dels dies 30 i 31 de juliol, quan 72.000 persones van creuar la frontera a Ceuta, "no solament per atacar Espanya, sinó també a Europa".
La resposta israeliana i russa no va trigar a arribar. El ministre d'Exteriors d'Israel, Gideon Sa'ar, va acusar Sánchez de "mentir descaradament" en un intent de tapar el seu "vergonyós fracàs en la gestió dels assumptes del seu país". Per la seva part, Rússia ha demanat aquest dimarts proves al govern espanyol per sustentar les seves acusacions contra el seu govern i acreditar la seva participació en aquestes campanyes de desinformació.
Sense informació sobre Israel
Ara per ara, el bloc comunitari només apunta cap a la mobilització de xarxes russes, que s'haurien mobilitzat "ràpidament" per "amplificar la situació de Ceuta en diverses plataformes començant el 30 de juliol", però no abans d'aquell dia, el primer i més important de l'assalt massiu. Sobre Israel, de moment no hi ha cap informació de la Unió Europea o el SEAE pel que fa a la possible implicació d'agents d'aquest país o que operen des del seu territori en aquesta campanya de desinformació, ni posteriorment ni anteriorment a l'assalt massiu a la frontera.
