El fabricant d'avions europeu Airbus va anunciar aquest divendres que milers de les seves aeronaus de la família A320 necessitaven una actualització urgent del seu programari, en alguns casos també del maquinari, en detectar una vulnerabilitat informàtica vinculada a l'exposició a radiacions solars intenses. Segons han precisat des de la companyia, un 85% dels avions afectats, uns 6.000, només necessitarà un petit canvi informàtic, però pel 15% restant es necessitarà una intervenció més gran, que requerirà més temps, i en alguns casos un canvi en els equips. És el cas de l'avió Airbus A320 de la companya Ita Airways amb el qual el papa Lleó XIV s'ha desplaçat en el seu primer viatge internacional a Turquia i el Líban. Segons ha anunciat el portaveu vaticà, Matteo Bruni, l'avió del papa haurà de canviar el component afectat, que arribarà a Istanbul amb un tècnic per a la seva substitució.
El portaveu, Matteo Bruni, ha confirmat que "substituiran el component a l'avió, que l'estan duent a Istanbul juntament amb un tècnic que farà la substitució". El papa es troba en la tercera jornada del seu viatge a Turquia i demà diumenge viatja cap a Beirut amb aquest avió, amb el qual va arribar al país des de Roma. L'avió del sant pare és només un dels més de 6.000 aparells que el constructor d'aeronaus europeu apuntava que haurien de dur a terme la intervenció d'urgènciaintervenció d'urgència. En un primer moment, Airbus va informar que uns mil aparells requeririen canvis més profunds que els podrien retenir a terra durant algunes setmanes, però el ministre de transports francès, Philippe Tabarot, ha precisat aquest dissabte que el nombre d'aparells que s'haurien de quedar a terra era menor, i l'ha xifrat en "un centenar".
Reparació curta
Segons informen mitjans italians, l'operació a la qual s'ha hagut de sotmetre l'aeronau amb la qual el papa Lleó XIV, és la modalitat més simple de la solució del problema, que consisteix en l'actualització del programari del programa de vol i triga unes tres hores a realitzar-se i el canvi d'un monitor, segons han revelat fons del vaticà. Centenars de vols han estat cancel·lats aquest dissabte per poder dur a terme les actualitzacions i actuacions necessàries a les aeronaus, tot i que l'impacte ha estat lleu per la capacitat de les aerolínies per reubicar els passatgers. L'aerolínia espanyola Iberia, entre altres com la portuguesa TAP, la britànica Esayjet o la belga Brussels Airlines, no han hagut de cancel·lar cap vol, ja que han pogut fer les actualitzacions necessàries durant la nit. Fora d'Europa, l'impacte ha estat més gran.
