L’aire dels bunyols: val la pena pagar per intangibles als restaurants?

No totes les coses gastronòmiques es mengen, però que té tot el sentit del món que hi siguin. Per exemple, la vaixella que sosté una elaboració o, fins i tot, una cosa tan etèria com l’aire. L’aire és necessari per a la vida en general, però en receptes concretes, com ara els bunyols, possibilita l’existència de la cosa en si mateix. Perquè l’aire defineix i dona forma als bunyols. Sigui els de vent o els de bacallà, els bunyols no serien bunyols sense l’aire que els infla i que els converteix en bombolles cruixents i gustoses.

Això també passa en una ampolla de vi: hi ha oxigen dissolt en el vi, que es consumirà unes dues setmanes després d’embotellar-lo; hi ha oxigen al cap de l’ampolla, que s’eliminarà al cap d’un mes i mig; i hi ha oxigen que entra, gradualment, pel tap de suro que, d’alguna manera, és una matèria que transforma el temps contingut dins de l’ampolla.

L’aire és necessari per a la vida en general, però en receptes concretes, com ara els bunyols, possibilita l’existència de la cosa en si mateix. Perquè l’aire defineix i dona forma als bunyols

També hi ha aire quan els comensals proven d’agafar el Corall d’amarant, la recepta que el restaurant Disfrutar va presentar ahir a la fira gastronòmica Madrid Fusión. El plat, que es col·loca dins d’una capsa fosca proveïda d’un doble mirall, aconsegueix reflectir una mena d’holograma del plat que el comensal és instat a prendre amb els dits. És impossible: només hi ha aire. I el primer mos és, efectivament, aire: la il·lusió del plat i l’anticipació per menjar-lo, la imatge que ens n’hem fet dels seus gustos i textures, seguida de la reflexió que ens ha generat tot això, que tampoc podem menjar literalment. Gràcies a l’amabilitat que caracteritza Disfrutar, al final es pot menjar el plat real, que apareix com per art de màgia després d’aquest joc simpàtic.

Podem menjar-nos la reflexió o la reflexió és tot aire o, inclús, fum indigest? Darrerament, percebo que hi ha un retorn al debat del tòpic sobre si els intangibles de la gastronomia valen la pena, i per intangibles entenem els discursos de cada restaurant i també tot allò que vehiculen, sigui una preocupació per la sostenibilitat del que posen a taula i del mateix restaurant i les persones que el fan viu, siguin els conceptes que fonamenten la seva oferta i experiència gastronòmica, com ara inscriure’s en la tradició d’un únic país o bé en una creativitat universal.

Darrerament, percebo que hi ha un retorn al debat del tòpic sobre si els intangibles de la gastronomia valen la pena

I jo dic que sí: que jo compro i em menjo l’aire, i m’alimenta. Potser no m’omple l’estómac, però m’alimenta. Perquè als restaurants, avui, hi anem a gaudir i no només a alimentar-nos, i aquí incloc des dels qui serveixen un senzill menú del dia fins als qui recuperen receptes del XVIII francès, passant per pizzeries i bars de vins. Ja no tenim gana real, per sort, i ens fixem en detalls que ens importen, que decideixen la nostra tria i que, al capdavall, ens fan pensar. La qüestió essencial és a quin preu volem pagar l’aire, i això depèn de la butxaca de cadascú. Ara bé: recordem que, a banda de l’aire, els altres ingredients del bunyol també han de ser bons. Si no serà, efectivament, un bunyol, un nyap, fum intoxicant.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!