Us heu preguntat mai quants formatges es fan a la península Ibèrica? Doncs mireu, a l'Estat espanyol hi ha 26 denominacions d'origen i a Portugal n'hi ha 11 més. Ja hem parlat més d'una vegada que els formatges tradicionals estan molt lligats a la seva geografia, a l'orografia. Llavors, podem dividir la península Ibèrica en una zona humida i una zona més seca.
La denominació d'origen, en qualsevol producte, és una distinció que certifica un seguit de característiques d'allò que s'elabora. És un segell que garanteix que un producte, en aquest cas el formatge, s'ha produït en una zona geogràfica concreta i compleix una sèrie de requisits de qualitat. Les denominacions d'origen més conegudes són les del vi, amb Penedès o Costers del Segre a Catalunya (entre moltes altes) o Ribera del Duero i Rioja a la resta de l'Estat. Cada regió, en funció de les seves característiques geogràfiques, elaborarà els formatges d'una manera o d'una altra.
La cabra és l'animal que està més acostumat a aquests rostolls al típic clima mediterrani, i allà és on precisament nosaltres podem treure molt de pit
La zona humida és la zona dominada per les vaques i per les ovelles, que necessiten més pastura. Aquesta zona seria la de la Tetilla, per exemple, la del Cabrales, que a sobre aprofita les coves d'Astúries, o la de l'Idiazabal, que es fa amb les ovelles de pastura del País Basc. Si anem més cap al centre, allà ens trobem ramats d'ovella que havien de fer molts i molts quilòmetres per aconseguir unes herbes molt estacionals i són les de la Manxa. Allà tenim els Zamoranos també, que són formatges, això, amb ramats molt grossos que fan molts quilòmetres, i per això han de fer formatges que s'han de curar durant molt de temps perquè no sabem quan tornaran a passar per allà. Per altra banda, la zona que està més a prop de la costa, allà és on ens trobem les cabres.
A Menorca tenim una de les DO més respectades de parla catalana: el nostre Maó
La cabra és l'animal que està més acostumat a aquests rostolls al típic clima mediterrani, i allà és on precisament nosaltres podem treure molt de pit. Però també tenen formatges similars als nostres a Andalusia o al País Valencià. Finalment, les illes són un món totalment a part. Trobem excepcions molt particulars com per exemple les Açores, on els holandesos fa molts segles van portar-hi unes vaques que avui dia fan un formatge que és únic. A Canàries, per exemple, la raça Majorera o la Gomera fan formatges que també són únics i exclusius d'aquella part del món. I finalment, a Menorca, tenim una de les DO més respectades de parla catalana: el nostre Maó.
