La felicitat sembla una cosa que tots busquem, però que ningú no ens va ensenyar a construir. A l'escola vam aprendre fórmules matemàtiques, història de reis i capitals del món. Però ningú no va explicar com gestionar les emocions, com aixecar l'autoestima o com cuidar la salut mental. El metge i conferenciant Mario Alonso Puig assegura al seu canal de YouYube que aquí és l'error. I que encara estem a temps de corregir-lo.
Per a Puig, tot es pot aprendre. Un professor pot mostrar l'anatomia del fetge en una classe. Però també es poden transmetre valors com l'empatia o la compassió. Això sí, no amb paraules, sinó amb exemple. "El que marca és el que veiem, no el que ens diuen", insisteix. La gran manca de l'escola, segons ell, no està en les assignatures, sinó en oblidar la formació en felicitat i benestar.

Tres coses essencials que no ensenyen a les escoles
El primer pilar que proposa és l'autoestima infantil. Com un nen es mira a si mateix determinarà com es relaciona amb el món. Si es percep capaç i valuós, creixerà segur. Si es veu feble o indigne, reaccionarà amb por o està rabiós. Per això, assegura Puig, és fonamental treballar la confiança, el sentiment de ser estimat i el poder transformador de l'afecte sense condicions.
El segon pilar és la salut mental. Per al metge, continua sent un tabú a Espanya. Mentre que en altres països anar al psicòleg o psiquiatre és una cosa normal, aquí encara s'interpreta com un signe de debilitat. Puig ho rebutja de ple. "Qui no necessita ajuda en algun moment de la seva vida?" pregunta. Durant la pandèmia, recorda, molts professionals es van atrevir a dir públicament: "Necessito ajuda". I va ser un gran avanç.

Imprescindibles per ser feliç
El tercer pilar és la visió integral de la persona. L'ésser humà no es redueix al cos o a la ment. També és la dimensió espiritual. Puig ho explica amb la metàfora dels colors: groc, cian i magenta. Cada un diferent, però junts creen un nou. Així funcionen cos, ment i esperit. Si en cuidem un, beneficiem els altres. Exercici físic, descans adequat, meditació i gratitud són claus en aquest equilibri.
Per a ell, l'educació hauria d'incorporar aquests ensenyaments des de la infantesa. Igual que s'aprenen idiomes amb més facilitat de petits, també és més eficaç introduir hàbits de benestar, tècniques d'atenció plena i una mentalitat positiva en els primers anys. Estar en l'aquí i ara, aprendre a gestionar el llenguatge intern i practicar la gratitud són eines que s'haurien d'ensenyar com qualsevol altra assignatura.