Jair Domínguez va triar viure a l'Empordà: "M'agrada venir a Barcelona, però és massa car viure aquí"

Jair Domínguez va néixer a Barcelona, però la seva infància va transcórrer a l'Empordà. Als quatre anys, els seus pares es van traslladar a Garrigàs, un poble que recorda amb carrers encara sense asfaltar i molt pocs habitants. Aquell canvi va deixar una empremta que ajuda a entendre el seu vincle amb la comarca com ho és viure lluny de la capital era una cosa que coneixia des de petit, molt abans de treballar en televisió.

La seva relació amb Barcelona va continuar després, encara que amb una diferència entre visitar-la i establir-s'hi. "M'agrada venir a Barcelona, però és massa car viure aquí", va explicar en una entrevista amb VilaWeb. Llavors vivia a Vilafant i recordava que els lloguers ja li havien semblat desorbitats quan va marxar. El preu de tenir un sostre pesava en la seva manera de valorar la ciutat.

Una infància de poble que recorda amb afecte

En aquest sentit, la seva història amb l'Empordà va començar amb una decisió familiar. El trasllat a Garrigàs el va portar de Barcelona a un entorn petit, amb una manera de parlar a la qual va haver d'acostumar-se. En evocar aquells anys, descrivia una infància feliç. Aquest record aporta una explicació personal al seu arrelament: la comarca forma part de la seva vida des dels primers anys.

Jair Domínguez TV3
Jair Domínguez TV3

Més endavant va tornar a Barcelona per estudiar, de manera que el seu recorregut va incloure tots dos escenaris. Ell mateix explicava amb humor aquesta pertinença compartida: per a uns era de ciutat i per a altres, de poble. Aquesta sensació permet entendre que conservés el gust per tornar a Barcelona i, al mateix temps, trobés motius per viure fora. Coneixia les dues experiències i també les dificultats d'instal·lar-se a la capital.

Vilafant, una altra cara de l'Empordà

Vilafant, el municipi on residia quan va concedir aquella entrevista, ofereix un Empordà diferent al de les cales i els pobles de costa. El seu patrimoni inclou Palol Sabaldòria, un antic nucli situat al costat del riu Manol. Allà es conserven restes de l'església preromànica de Sant Miquel, del castell medieval i d'altres construccions que permeten acostar-se a la història del lloc.

Així doncs, l'escenari empordanès de Domínguez té carrers, pobles i records concrets. Garrigàs apareix lligat a la seva infància; Vilafant, a una etapa adulta en la qual seguia mantenint una relació d'anades i vingudes amb Barcelona. Entre tots dos llocs es dibuixa una vida vinculada a l'interior de la comarca, on l'entorn del Manol i el seu patrimoni ofereixen també raons per aturar-se i conèixer-lo.