Álex, manyà, sobre deixar la clau a dins: "Al lladre li serà igual que tinguis les claus posades"

Deixar la clau posada per dins del pany abans d'anar-se'n a dormir és un costum molt estès. Moltes persones creuen que així dificulten que algú pugui obrir la porta des de fora, però Àlex, manyà i creador de contingut conegut com El Serraller, adverteix que aquesta sensació de seguretat pot ser enganyosa. "Al lladre li serà igual que tinguis les claus posades per darrere", explica.

El professional assegura que qui coneix tècniques per forçar o manipular un pany no trobarà necessàriament un obstacle addicional perquè hi hagi una clau col·locada a l'interior. El veritable problema, segons explica, apareix per a aquells que sí que haurien de poder entrar a l'habitatge: el propietari o un familiar que disposa d'una altra còpia de la clau.

La clau posada pot deixar fora a qui sí que hauria d'entrar

En determinats bombins, introduir una clau per la part interior impedeix utilitzar-ne una altra des de fora. Això significa que una persona pot sortir de casa accidentalment deixant la clau col·locada i descobrir després que la seva pròpia còpia ja no funciona.

Cerrajero Murcia / Pixabay
Cerrajero Murcia / Pixabay

"L'únic que passarà és que a tu et pugui costar més car perquè llavors no puguis entrar a casa teva", adverteix Àlex. En aquest escenari, pot ser necessari recórrer a un manyà simplement per accedir a un habitatge la porta del qual no havia estat forçada ni tenia cap avaria prèvia.

La seguretat depèn molt més del bombí i del tancament

Per això, el manyà considera que deixar la clau posada pot generar una falsa sensació de protecció. En lloc de confiar en aquest hàbit, recomana parar atenció a elements realment importants de la porta, com el tipus de bombí, l'escut protector i el sistema de tancament instal·lat. Una solució pràctica per a aquells que volen poder obrir des d'ambdós costats és utilitzar un cilindre de doble embragatge, dissenyat per permetre l'ús d'una segona clau encara que n'hi hagi una altra introduïda a l'interior.

La recomanació d'Àlex és senzilla: tancar correctament la porta, donar les voltes de clau necessàries i retirar després la clau. Deixar-la posada no converteix automàticament la casa en un lloc més segur. Al contrari, pot acabar complicant l'accés dels qui hi viuen. El lladre, segons resumeix el manyà, no troba necessàriament una barrera addicional. El propietari, en canvi, sí que pot acabar quedant-se fora de casa seva.