Yamaha està sumida en una petita gran crisi, juntament amb la seva 'germana' japonesa, Honda. Ambdós equips, que han estat durant gran part de temps els reis de la categoria reina, han anat veient com han perdut la seva condició de clars favorits fins a ser els 'pitjors' de la graella. En la seva lluita per tornar al cim, la marca d'Iwata està pendent de les concessions, introduïdes per Dorna, per provar de tancar la bretxa amb Ducati, i la resta de firmes que poden seguir-li el ritme als de Borgo Panigale.

De moment, la temporada de MotoGP, per a la firma blava no ha començat amb bon peu. Els problemes de les M1 amb el time attack, en una era en què la posició de sortida és més clau que mai, llasten molt a Fabio Quartararo i Alex Rins. Els problemes de les muntures japoneses, que pateixen a l'hora d'esprémer el pneumàtic tou al màxim, així com pequen de falta de tracció del darrere, posen en una difícil situació Yamaha, que ja veuen com el francès està valorant ofertes fora de l'equip nipó.

Fabio Quartararo, seriós, al box de Yamaha durant els tests de Qatar / Foto: Europa Press
Fabio Quartararo, seriós, al box de Yamaha durant els tests de Qatar / Foto: Europa Press

Yamaha estima Aleix Espargaró...

En aquest aspecte, els japonesos no es quedaran quiets, i en la seva llista de pilots tenen a dalt de tot Aleix Espargaró. El de Granollers és un clar exemple de saber evolucionar la moto. De fet, gràcies a la seva paciència a Aprilia, la marca de Noale ha estat capaç d'anar escalant posicions i ha passat de ser una de les pitjors, a convertir-se en alternativa a Ducati, al costat de KTM. Il capitano, com així l'anomenen, ha estat un dels grans artífexs del desenvolupament de la muntura italiana, i a Yamaha pensen en ell perquè, a més del seu gran pilotatge, ajudi l'equip a millorar les seves M1.

Una situació que, en cas de produir-se, podria significar un canvi de cromos. I és que s'especula amb la possibilitat que Quartararo recali a Aprilia, davant de la incapacitat dels japonesos d'oferir-li una moto competitiva, en un moviment semblant al de Marc Márquez amb Honda. D'aquesta manera, el pilot català abandonaria la marca italiana, en la qual, probablement, seria la seva última temporada en MotoGP, atesos els seus 34 anys. A més, el francès, estaria en un projecte guanyador, que és el que porta sol·licitant des que va guanyar el Mundial el 2021.

Alex Márquez en el GP de Qatar
Alex Márquez en el GP de Qatar / Foto: EFE

... i Aprilia pensa a Márquez

Però, l'efecte dòmino no es quedaria allà. Perquè a Aprilia, lluny de conformar-se amb l'arribada del campió del món, pensen a Álex Márquez per formar una parella de molt futur. Ja sense Espargaró, Maverick Viñales, que podria fer un pas al capdavant, també podria veure's afectat per aquests moviments. El de Roses, malgrat haver demostrat ser un pilot competitiu, no ha pogut mostrar tot el seu potencial amb la marca de Noale, on ja veuen que és necessari un canvi d'aires.

Aquesta situació podria deixar Top Gun fora de la graella, encara que a Gresini es proposen com una de les alternatives per donar-li empara. A Ducati veurien la seva arribada amb molt bons ulls, ja que la seva experiència permetria continuar mantenint un bon nivell, encara que el seu perfil baix no comportaria cap problema en la 'jerarquia' dels de Borgo Panigale. Igual com passa en la Fórmula 1, el 2025 en MotoGP serà un any de molts moviments, pel fet que la gran majoria de pilots acaben els seus contractes.