Han passat 17 anys, però Felipe Massa no oblida que el títol mundial de Fórmula 1 del 2008 li pertany a ell i no al pilot que figura al palmarès oficial, Lewis Hamilton. És per això que el brasiler ha decidit anar amb tot en contra de la FIA, Formula One Management i Bernie Ecclestone. Reclama l'oficialitat del títol del 2008 i una indemnització de 73 milions d'euros per danys i perjudicis. I tot pel conegut com a crashgate, un accident tèrbol provocat que va canviar la definició del campionat d'aquell any, un dels més polèmics de la història de la Fórmula 1.

El decisiu 'accident' de Nelson Piquet Jr.

Tot va passar al Gran Premi de Singapur d'aquell any, quan Nelson Pique Jr., pilot de Renault, es va estavellar al revolt 15. Va haver de sortir el cotxe de seguretat, cosa que va provocar uns canvis molt importants en la classificació general. Fernando Alonso, company de Piquet, havia reomplert gasolina 5 voltes abans de l'accident, per la qual cosa, de cop, va passar a liderar la cursa i a acabar-la en la primera posició. Hamilton va finalitzar en la tercera posició, mentre que Felipe Massa, que liderava la cursa abans de l'accident, va acabar fora de la zona de punts per un problema a boxes, en quedar-se enganxada la mànega de la gasolina.

El Mundial va seguir endavant i finalment se'l va acabar emportant Lewis Hamilton per només 1 punt, gràcies a l'històric avançament a Glock en la penúltima volta del Gran Premi del Brasil. El que pocs sabien llavors és que tot podria haver estat molt diferent si s'hagués actuat correctament amb referència a l'accident de Piquet Jr. a Singapur.

La FIA coneixia la trampa i no va fer res

Un any després del llavors simple accident de Piquet Jr., va transcendir que realment no havia estat un accident, sinó que havia estat una sortida de pista premeditada. El pare de Piquet Jr., molest per la sortida del seu fill de Renault, va anunciar que tot havia estat una estratègia de l'equip francès, cosa que es va convertir en l'escàndol conegut des de llavors com a crashgate. La FIA va obrir una investigació que va acabar amb Flavio Briatore expulsat de l'F1 i amb la sortida de Renault de Pat Symonds, l'enginyer en cap. Temps després, Bernie Ecclestone va admetre que la FIA va ser conscient el mateix 2008 que tot havia estat un tripijoc, per la qual cosa s'haurien d'haver anul·lat els punts de Singapur. Massa va perdre el Mundial per només 1 punt, per la qual cosa allò hauria canviat la història de la Fórmula 1."Vam decidir no fer res en aquell moment. Volíem protegir l'esport i salvar-lo d'un gran escàndol", va explicar Ecclestone el 2023 al mitjà F1-Insider.

Òbviament, Felipe Massa no va quedar gaire satisfet amb les explicacions i va iniciar una lluita legal perquè el títol mundial del 2008 passi de mans de Lewis Hamilton a les seves, el veritable campió si s'hagués aplicat la normativa. El brasiler reclama que la FIA va violar la seva pròpia regulació en no investigar les causes d'un accident que havia estat provocat i que va deixar acabar la temporada sense fer res, perjudicant-lo greument.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!