El Barça travessa una greu crisi esportiva però també com a marca, perquè pateix una crisi de reputació. Aquest és l’avís que ha llançat avui l’empresari i exdirector general de la Fundació Bancària La Caixa, Jaume Giró, en un article publicat a El Periódico sota el títol Messi i la crisi reputacional del Barça.
“El proper president del club haurà de liderar, junt amb l’equip tècnic, la renovació de la plantilla, però sobretot haurà de reconstruir l’estructura empresarial i tornar a la idea que ha fet del Barça un club d’èxit i prestigi mundial”, adverteix l’empresari.
El toc d’atenció de Giró, que abans de dirigir la Fundació Bancària de La Caixa va formar part dels equips directius de Repsol i Gas Natural, adquireix especial rellevància pel fet que el seu és un dels noms que han aparegut les darreres setmanes com a possibles candidats a la presidència del club en les properes eleccions.
De fet, aquest article s’ha convertit en el seu primer posicionament públic davant la greu crisi que travessa el Barça, la qual cosa alimenta encara més aquestes especulacions que li atorguen un paper destacat en les properes eleccions.
Nova junta
En el text, Giró adverteix que l’ansietat pels títols condueix a la derrota i que “el cop de talonari és un exhibicionisme, en general, estèril, de xeics àrabs”. “Els resultats només arriben perseverant en la intel·ligència i en la qualitat. La reputació no té dreceres”, subratlla.
A parer seu, serà imprescindible que el nou president del Barça i la seva junta siguin capaços de projectar el club i multiplicar el valor de la seva marca, a més de gestionar amb eficàcia i màxima transparència les relacions amb el poder.
L'entrenador del Barça, Roland Koeman, i Giró en un acte de la Fundació Cruyff
Sortir del pou
L’empresari, que signa l’article també com a expresident fins aquest any del Center for Reputation Leadership, no amaga el descontentament amb l'actual directiva i la gestió que ha fet del club. Adverteix que les derrotes, en especial les doloroses i continuades, com les patides en les darreres edicions de la Champions, són “l’efecte de causes molt més profundes, que acaben no només en golejada, sinó en la pèrdua de solvència reputacional i econòmica”.
Assegura que el Barça "ha funcionat quan ha respost a una idea, a un propòsit, a un model; i ha deixat de funcionar quan les coses s’han fet per inèrcia i sense cap criteri”. Assegura que, des de Cruyff fins a Messi, quan el Barcelona s’ha mantingut fidel a aquest projecte i a una idea precisa del futbol de qualitat, els títols han arribat i la reputació del Barça a tot el món s’ha imposat com un actiu valuós i envejat.
Per tot plegat, subratlla que els fitxatges són importants per al Barça, com per a qualsevol equip, però adverteix que el club “no sortirà del pou amb un nou davanter, sinó quan torni a concentrar-se en la seva idea i sigui capaç de donar-li una forma professional, coherent i convincent”.
Fracàs en tots els àmbits
“Quan la institució ha deixat d’identificar-se amb els seus valors, ha deixat de reconèixer-se en la idea que li dona sentit i ha tingut més por de perdre el seu talent que voluntat per donar-li forma, el fracàs ha arribat en tots els àmbits. També en l’esportiu”, assegura.
Leo Messi i Josep Maria Bartomeu / EFE
La crisi en què es troba el Barça va quedar segellada a mitjans d'agost per la contundent derrota davant del Bayern en quarts de final de la Champions League, però s’ha vist atiada per la voluntat expressada per Leo Messi d’abandonar el club que ha fet evident, a més, el divorci del crack argentí amb l'actual president del club, Josep Maria Bartomeu.
Això no obstant, i malgrat el profund malestar que s'ha imposat entre els socis, Bartomeu, va anunciar en una junta extraordinària celebrada dos dies després de la desfeta davant del Bayern que no dimitiria i va anunciar que les eleccions a la presidència del Barça se celebraran el primer dia de partit a partir del 15 de març.