El candidat de Trias per Barcelona, Xavier Trias, ha instat a aprofitar les eleccions municipals 2023 per acabar amb la "filosofia del no creixement i del no a tot" del govern d'Ada Colau. En el marc d'un diàleg amb alcaldables celebrat al Col·legi d'Economistes —aquest dimarts a la tarda era el torn de Trias—, l'alcaldable ha tornat a defensar que "l'única manera de lluitar contra la pobresa és generar activitat econòmica sostenible" i ha sostingut que aspira a liderar l'Ajuntament per fer de Barcelona una ciutat "d'indústria, turisme de qualitat, cultura, comerç, serveis i noves tecnologies".

🗓️ Calendari de les Eleccions Municipals 2023 a Catalunya: quan són, dates clau i candidats

🟡 Candidats a les eleccions municipals 2023 a Barcelona: tota la llista

En paral·lel, Trias ha subratllat que hi ha "tres aspectes bàsics" a millorar, que són la neteja, la seguretat i la mobilitat. Sobre seguretat, l'exalcalde de Barcelona ha fet bandera de la "bona feina" feta durant el seu mandat al capdavant del consistori: "L'any 2011, quan vaig entrar, un 17% considerava la seguretat com un problema. Quan vaig sortir l'any 2015, havia baixat al 3%. Ara, està al 24%. No pot ser, és una barbaritat". Per tot plegat, Xavier Trias s'ha presentat com un candidat que, si és alcalde, estarà "implicat en les coses petites" i, alhora, qui lideri qüestions troncals com la seguretat.

Xavier Trias alerta de les "intencions" d'Aena amb l'aeroport: "Ens prenen el pèl"

Un dels aspectes que més s'ha abordat durant el col·loqui al Col·legi d'Economistes és el debat sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat. Xavier Trias s'ha mostrat partidari de fer-la per poder tenir "vols intercontinentals" que permetin que Barcelona pugui "competir" amb Madrid. De fet, amb el pas del temps, Trias sosté que "anem perdent competitivitat i el senyor Maurici Lucena es frega les mans". "Hi ha hagut una jugada impresentable per part d'ell, venint aquí a dir que s'ha d'allargar la pista, fixar un termini per decidir i condicionar-ho a donar 1.700 milions. Es necessita molta cara per fer això, el mínim que hauria d'haver fet és telefonar l'alcalde del Prat i l'alcaldessa de Barcelona", ha afirmat.

Xavier Trias colegi economistes eleccions municipals 2023 / Montse Giralt
Xavier Trias, abans de començar l'acte al Col·legi d'Economistes / Foto: Montse Giralt.

Trias ha recordat que els 1.700 milions corresponen al compte d'explotació de l'aeroport i, per tant, que això evidencia que Aena "ens està prenent el pèl". "La societat civil catalana hauria d'aixecar la veu contra aquesta presa de pèl, qui mana a Aena no té interès en què Barcelona competeixi amb Madrid", ha asseverat. Preguntat per com s'ha d'ampliar l'aeroport, l'exbatlle ha apuntalat que cal trobar "la que sigui la millor i la més respectuosa".

"Cobrir la ronda de Dalt és més intel·ligent des del punt de vista mediambiental que l'eix verd del Consell de Cent"

La mobilitat és un altre dels aspectes en què Xavier Trias ha exhibit clares diferències amb Ada Colau, reiterant que el que l'alcaldessa ha fet "no són superilles". Per a Trias, aquestes no són "autèntiques transformacions de la ciutat" i ha indicat que veu "més intel·ligent des del punt de vista mediambiental" cobrir la ronda de Dalt que haver fet l'eix verd del Consell de Cent. Trias és ferm defensor d'acabar la carretera de les Aigües, que qualifica de "lloc espectacular", i alhora planteja fer un passeig que "uneixi la Zona Franca amb el Paral·lel": "Això sí que transforma la ciutat".

D'altra banda, l'alcaldable de Trias per Barcelona ha arremès contra l'Estat per Rodalies: "És una vergonya com ho tenen. Quan vas a Madrid, hi ha trens per anar a tot arreu. En canvi, aquí, per anar de Vic a Barcelona, se segueix trigant el mateix que es trigava quan jo tenia 16 anys". "Hem de reclamar que ens donin els diners que pertoquen, les coses s'arreglen si els dirigents que estan al davant lluiten i són exigents", ha etzibat.