El debat de TV3 de les eleccions europees 2024 ja s'ha celebrat. El programa ha començat després del TN Vespre, és a dir, cap a les 22:05 hores i s'ha allargat una mica més de dues hores. El periodista Xavi Coral ha estat l'encarregat de conduir el programa i garantir que al final del debat tots els candidats hagin parlat el mateix període de temps. Hi han participat Javi López (PSC), Eva Poptcheva (PP), Irene Montero (Podem), Jaume Asens (Comuns Sumar), Diana Riba (ERC), Aleix Sarri (Junts), Jordi Cañas (Cs) i Juan Carlos Girauta (Vox).
Fins aquí el directe d'ElNacional.cat comentant el debat dels candidats a les eleccions europees del pròxim diumenge 9-J.
López (PSOE) ha acabat el debat dient que els socialistes són un partit europeista, al que Poptcheva (PP) ha contestat que no és cert perquè no defensen l'estat de dret a Espanya.
Girauta (Vox) ha estat interromput per Montero, que li ha dit que el que està defensant és "racista". Riba (ERC) ha demanat als votants d'esquerres que votin ERC i ha recordat que la dreta no es queda a casa en uns comicis. Al seu torn, Sarri (Junts) ha assenyalat que es necessiten aliats de tots els parlaments i ha insistit que la llei de claredat no és el camí a la independència quan Riba li ha retret que els de Junts no els hi donessin suport en aquest assumpte.
Cañas (Cs) ha afirmat que Junts no està a cap grup de l'Eurocambra "perquè ningú els vol". Al seu torn, Poptcheva (PP) ha dit que els populars són els únics que poden defensar l'estat de dret a Europa. "Som els únics que podem frenar la llei d'amnistia", ha afirmat.
López (PSC) ha alertat que cal un gran acord per frenar l'extrema dreta i Montero (Podem) ha criticat que el PSOE estigui "d'acord" amb molts dels arguments de l'extrema dreta. Davant les acusacions, el del PSOE ha reprès la paraula i ha preguntat a Montero per què fa oposició al PSOE i no a la dreta.
Riba (ERC) ha encetat el quart i últim bloc dedicat a les aliances postelectorals al Parlament Europeu. ERC, que es presenta sota Ara Repúbliques, ha demanat a les formacions que no comprin els arguments de la dreta europea. En aquesta línia, Asens (Comuns) ha dit que està en joc l'Europa de la cooperació, "l'alternativa al feixisme". Sarri (Junts) ha assenyalat que l'aliança de Junts no és amb un grup o amb un altre sinó amb qui defensi els drets dels catalans.
El bloc l'han acabat Girauta (Vox) i Asens (Comuns). El de Vox ha dit que Espanya és responsable d'un tant per cent ínfim de les emissions globals i que les polítiques per combatre el canvi climàtic estan destruint la indústria i la pagesia.
Si bé han mantingut la distància durant tot el debat, en el bloc sobre canvi climàtic Diana Riba (ERC) i Aleix Sarri (Junts) han topat | VÍDEO
Poptcheva (PP) ha criticat que Espanya importi més gas rus que anys enrere i acusat el PSOE de buscar solucions a curt termini. "Aquesta és una solució temporal", ha assenyalat. Cañas (Cs) ha dit que no es pot deixar de banda l'energia nuclear encara que s'aposti per les renovables.
Al seu torn, López (PSC) ha tret pit de l'aprovació de la reforma elèctrica europea i ha apostat per una indústria capacitada per competir en un futur. "L'objectiu és descarbonitzar la mobilitat, no reduir-la", ha afirmat. Sarri (Junts) ha demanat que el fons de transició justa europeu es dobli els anys vinents per ajudar els ciutadans a avançar en la transició ecològica.
Montero (Podem) ha afirmat que cal modificar l'economia per frenar el canvi climàtic. Cañas (Cs) ha insistit que Europa ha d'apostar per les empreses i ha dit que protegir el medi ambient és "fonamental" però també s'ha de garantir la indústria. "No fe-ho seria un tret al peu", ha assenyalat.
Asens (Comuns), en una enganxada amb Girauta (Vox), ha acusat la formació d'ultradreta de preferir el franquisme a la democràcia. El dels Comuns ha carregat també contra Junts i el PSC, que "volen més carreteres i menys eixos verds".
Girauta (Vox) ha assenyalat que el problema dels pagesos són les imposicions sanitàries d'Europa. Al seu torn, Sarri (Junts) ha recordat que la sequera és un problema urgent i ha dit que és incompatible estar a favor dels tractats i alhora celebrar les exportacions, tot criticant el posicionament d'ERC. López (PSC) ha dit que cal apostar per energies renovables i adaptar la indústria per produir "sense emissions".
Riba (ERC) ha recordat que la formació sempre ha apostat per la transició ecològica i ha dit que no es pot responsabilitzar al pagès o l'empresari sinó que cal ajudar-los a fer el canvi. "La pagesia té un problema molt greu i són els preus injustos provocats per la competència deslleial", ha afirmat. Riba ha demanat a les altres formacions que es posicionin i diguin si estan disposats a reformar les normatives europees.
Un dels moments més tensos dels debats ha sigut quan Aleix Sarri (Junts) intentava intervenir i tant Jordi Cañas (Ciutadans) com Juan Carlos Girauta (Vox) l'han impedit parlar titllant-lo de "supremacista" | VÍDEO
El debat es reprendrà d'aquí a pocs minuts. Després de la publicitat, els vuit candidats encetaran el tercer bloc. Aquesta vegada la temàtica serà el canvi climàtic.
López (PSC) ha reiterat que s'ha de pressionar Israel i ha recordat que només Bèlgica i Luxemburg destinen menys diners a despesa militar. Amb aquesta intervenció es posa punt final al segon bloc del debat electoral.
Girauta (Vox) ha lamentat que s'estigui acusant Israel d'estat "genocida". Montero (Podem), al seu torn, ha apuntat que el problema és que la guerra és un "negoci". "És hipòcrita dir que Espanya ja està fent alguna cosa per Palestina i no fer més", ha dit a López, que fa una estona ha recordat que l'Estat ja ha reconegut l'oficialitat de Palestina.
Irene Montero (Podemos) li ha demanat a Javi López (PSC) que digui que el que fa Israel a Palestina és un "genocidi" i el socialista ha accedit | VÍDEO
Sarri (Junts) ha demanat una política de defensa més potent. "Ucraïna es defensa perquè ha estat envaïda per l'imperialisme rus", ha recordat. En aquest sentit, Sarri ha dit que Europa no pot deixar que es vulnerin els drets europeus perquè això crea precedents per reprimir els pobles i ha comparat el cas ucraïnès amb el català.
Riba (ERC) ha recordat que la UE neix per aturar les guerres i no per fomentar-les i s'ha preguntat d'on sortiran els diners per finançar-les. "En comptes de posar els milions d'euros sobre la taula per costejar la guerra, s'han de posar en la cooperació i la diplomàcia", ha dit.
López (PSC) ha insistit que Europa ha d'unir-se però alhora fer-se càrrec de la seva seguretat i reduir les dependències a altres països. Poptcheva (PP), al seu torn, ha criticat que Podemos no defensi "la sobirania dels ucraïnesos, que han decidit no rendir-se" davant de Rússia. La popular ha dit que reconèixer Palestina és un error si es fa d'esquena als socis d'Europa.
Montero (Podem) ha encetat el segon bloc, enfocat a la política exterior i de seguretat. "Anem a una escalada bèl·lica i Catalunya ha de portar la veu de la pau", ha dit, i ha demanat que es pari els peus a Netanyahu trencant amb Israel. Cañas (Cs), per contra, ha dit que la "pau" és un estat i que els europeus tenen dret a estar segurs. "Aquest és un pensament Disney", ha dit el de Ciutadans a Montero.

Poptcheva (PP) ha afirmat que l'amnistia és un atac a l'estat de dret espanyol i, per tant, també afecta Europa. Cañas (Cs) ha dit que la millor manera de defensar els catalans és treballant pels seus drets i s'ha enganxat amb Xavi Coral perquè el presentador l'ha avisat que estava esgotant el temps. El de Ciutadans s'ha negat a continuar la intervenció. Girauta (Vox) ha acabat el bloc dient que Sánchez "s'ha abaixat els pantalons" davant dels independentistes i ha afirmat, en castellà, que "la llengua catalana ha patit molt perquè l'han utilitzat els independentistes".
López (PSC) ha recordat que aquestes eleccions poden trencar l'equilibri a Europa si guanya la dreta. Sarri (Junts) ha recordat que l'amnistia és compatible amb el dret europeu i ha insistit que Espanya "ha fet el ridícul" a Europa. Al seu torn, Asens (Comuns) ha acusat el PP d'utilitzar els poders de l'Estat per "atrinxerar-se" al poder.
La primera picabaralla de la nit ha sigut entre el candidat de Ciutadans, Jordi Cañas, i el dels Comuns, Jaume Asens | VÍDEO
Riba (ERC) ha dit que cal acabar amb els acords de lliure comerç per ajudar als pagesos, alhora que ha recamat "portar a la Unió Europea la repressió que estem vivint". Girauta (Vox), que ha parlat en català, ha recordat que l'amnistia és "inconstitucional" i ha atacat els socialistes dient que no tenen "propostes" i que han pactat "amb els que han fet un cop d'estat" per mantenir-se al poder.
Al seu torn, Cañas (Cs), que s'ha enganxat amb Asens, ha demanat que els polítics "no faltin al respecte a Espanya". Montero (Podemos), ha posat el focus en l'augment de la despesa militar i ha alertat que no hi haurà recursos pels serveis públics si es continuen comprant armes. "Catalunya està compromesa amb la pau", ha dit.

Asens (Comuns) ha demanat que Toni Comín pugui tornar aviat a Catalunya i, a banda, s'ha compromès a "deixar-se la pell" a Europa per aconseguir l'oficialitat del català. "És una vergonya que Europa doni l'esquena a 10 milions de persones que parlen català", ha dit.
López (PSC) ha dit que Catalunya ha de ser protagonista a les eleccions i ha demanat als catalans que aturin l'extrema dreta europea a les urnes. Al seu torn, Poptcheva (PP) ha dit que els populars posaran fil a l'agulla per afavorir l'ocupació i ajudar a les empreses a través d'incentius fiscals.

Aleix Sarri (Junts) ha dit que Catalunya ha de ser el 28è estat de la UE. "Hem tingut exiliats, perseguits, inhabilitats, però la repressió ha estat derrotada pels tribunals europeus". Sarri ha dit que l'única manera de defensar Catalunya a Europa és anar a votar, i per això ha demanat que ningú es quedi a casa.

S'ha acabat la ronda de preguntes. La primera intervenció del primer bloc s'ha decidit per sorteig. Aleix Sarri (Junts) obrirà el bloc sobre la relació que ha de tenir Catalunya amb les institucions europees.
Diana Riba (ERC) ha titllat de "fraudulent" l'ús de la Comissió de Peticions sobre la immersió lingüística presidida per Dolors Montserrat, cap de llista del PP el 9-J. Poptcheva, per la seva banda, ha negat la major. La popular ha afegit que aquest diumenge surten a "guanyar" i que no vendran les seves idees "per quatre vots com el PSC".

Asens (Comuns) ha preguntat a Eva Poptcheva (PP) sobre el reconeixement de Palestina. Per la seva banda, Jordi Cañas (Cs) ha preguntat, en castellà, al PSC si la formació se sumarà als independentistes i denunciarà el lawfare espanyol. López ha evitat contestar.

La segona pregunta, aquesta vegada del PP, també ha anat dirigida al PSC. La tercera l'ha formulada, en castellà, Irene Montero (Podemos), i també s'ha llançat a López. El socialista ha insistit que cal renovar el poder judicial i ha demanat a la formació de Montero que els ajudin a forçar un canvi.

Ja ha començat el debat de les eleccions al Parlament. Juan Carlos Girauta (Vox) ha encetat el cara a cara amb una pregunta al PSC sobre la immigració. Javi López (PSC) ha contestat que l'Eurocambra ha de regular la immigració perquè aquesta ha contribuït al creixement d'Europa.

Els vuit candidats ja són al plató. D'aquí a pocs minuts començarà el debat de les eleccions al Parlament Europeu de TV3 i Catalunya Ràdio.

Aquest 9-J, Junts apareixerà a les paperetes com a 'Junts i Lliures per Europa'. La candidatura serà encapçalada per l'actual eurodiputat Toni Comín. Com va passar a les eleccions del 2019, la formació no s'integrarà a cap grup parlamentari europeu, sinó que formarà part dels No Inscrits (NI). Es tracta d'un conjunt de representants heterogeni que acull grups sense cap vincle entre ells, més enllà de disposar d'un pressupost i d'una secretaria conjunta.
Aquest dijous, 6 de juny, RTVE oferirà també un debat electoral amb els candidats de les nou formacions amb representació al Parlament Europeu. Aniran al cara a cara els caps de llista del PSOE (Teresa Ribera), PP (Dolors Montserrat), Ciutadans (Jordi Cañas), Vox (Jorge Buxadé), Sumar (Estrella Galán), Ara Repúbliques (Diana Riba), Podem (Irene Montero), i Coalició per una Europa Solidària (Oihane Agirregoitia). Aleix Sarri substituirà Toni Comín, número u de Junts.
Abans que arrenqui la confrontació d'idees, com ja es va fer al debat de les eleccions al Parlament de Catalunya, els aspirants es llançaran preguntes entre ells. Cadascun podrà triar a qui fer una pregunta, i aquest tindrà un minut per contestar-la.
El periodista Xavi Coral serà l'encarregat de conduir el debat, que es retransmetrà simultàniament a TV3, el 324 i Catràdio. També podràs seguir la retransmissió en directe a través d'ElNacional.cat.
Quatre blocs temàtics: Catalunya, Europa i el món, canvi climàtic i aliances. Els aspirants a diputat hauran d'afrontar qüestions relacionades amb els reptes més urgents de la UE. Al primer tindran l'oportunitat d'explicar com defensaran els interessos dels catalans a Europa. Al segon bloc, podran dir la seva sobre la política exterior i de seguretat dels 27. El canvi climàtic serà el protagonista del tercer bloc temàtic i, finalment, el darrer apartat s'enfocarà a les aliances postelectorals. Cada bloc durarà aproximadament 25 minuts.
Els candidats de les formacions ja són a les instal·lacions de TV3. Els ha rebut la directora de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Rosa Romà.
Per la seva banda, Asens (Comuns) es prepara el debat amb el seu nucli més proper. Cañas (Cs) no ha aturat la seva agenda i es repassa els arguments entre míting i míting, i Poptcheva (PP) diu que arribarà al cara a cara després d'un llarg dia de campanya.
Com es preparen els candidats el debat? Els vuit candidats de les formacions amb representació al Parlament Europeu hauran de preparar-se molt bé els arguments per seduir aquest vespre els indecisos. Avui Sarri (Junts) prepara el debat per via telemàtica amb Toni Comín, el número u, que continua exiliat i no podrà participar en el cara a cara. López (PSC) ha buidat la seva agenda per preparar el col·loqui amb els seus assessors, i Riba (ERC) ha començat el dia a Els Matins de TV3, on ha estat entrevistada.
Dolors Montserrat repeteix com a candidata del PP a les eleccions europees. Ho va anunciar el líder de la formació, Alberto Núñez Feijóo, a principis de maig. Durant la campanya, el popular ha defensat la seva cap de llista com una mostra del "compromís del PP amb Catalunya".
Els candidats a les eleccions europees arribaran en qualsevol moment als estudis de 3Cat, a Sant Joan Despí, on tindrà lloc el debat.
Un cop escollits els 720 escons, els eurodiputats s'ajunten en grups polítics transnacionals. Els eurodiputats del PSOE, per exemple, formaran part dels socialistes europeus, i els del PP s'adheriran al Partit Popular Europeu. Cada grup ha d'estar format per diputats triats en almenys un quart dels estats membres i comptar amb un mínim de 23 diputats.
Participaran al debat de TV3 i Catalunya Ràdio Javi López (PSC), Eva Poptcheva (PP), Irene Montero (Podem), Jaume Asens (Comuns Sumar), Diana Riba (ERC), Aleix Sarri (Junts), Jordi Cañas (Cs) i Juan Carlos Girauta (Vox).
Com és habitual, al debat de les eleccions hi assistirà un candidat de cadascuna de les forces polítiques que van obtenir representació a les darreres eleccions al Parlament Europeu: Vox, PP, Podem, Comuns-Sumar, Cs, ERC, PSC i Junts.
Espanya és el quart país amb més representació al Parlament Europeu. Només està per darrere d'Alemanya (96), França (81) i Itàlia (76). Els espanyols hauran d'escollir el 9-J 61 diputats, dos més que en les eleccions del 2019.
En les eleccions europees Espanya és una circumscripció única, és a dir, les candidatures són comunes a tots els territoris. Cal saber també que el sistema de votació és de llistes tancades: els ciutadans no poden modificar l'ordre de preferència pels diputats. Els espanyols podran triar els eurodiputats que representaran Espanya a Estrasburg durant els pròxims cinc anys.
Aquest diumenge, 9 de juny, se celebren les eleccions al Parlament Europeu. Més de 400 milions de persones dels 27 estats membres han estat cridades a les urnes per elegir 720 diputats per a l'Eurocambra, 15 més que en els comicis anteriors. Segons la normativa europea, el nombre de diputats no pot superar els 750 més el president.
Benvinguts al directe d'ElNacional.cat per seguir l'última hora del debat electoral de les eleccions europees del pròxim 9-J. Aquest és un dels moments de la campanya més esperats pels ciutadans que busquen arguments per acabar de definir el sentit del seu vot. A través d'aquest directe podràs seguir la retransmissió minut a minut del col·loqui organitzat per TV3 i Catalunya Ràdio, que començarà a les 22.05 h.