Tal dia com avui de l’any 1925, fa cent anys, a Porto Empédocle (Agrigento, Sicília), naixia Andrea Camilleri, que en el decurs de la seva vida es convertiria en una de les figures més importants la història de la literatura siciliana. Va estudiar Literatura a la Universitat de Catània i Direcció Teatral a l'Acadèmia d’Art Dramàtic Silvio d’Amico, de Roma. Durant la seva existència, va desenvolupar una carrera professional vinculada al món de la literatura —com a escriptor—, el teatre, la televisió i el cinema —com a guionista, productor i director.
Especialitzat en novel·la policíaca i de misteri, va treballar per la RAI (la televisió pública italiana) en la producció de sèries policíaques i de misteri. Però el treball que el catapultaria a la fama seria la publicació d’una sèrie de trenta novel·les protagonitzades pel personatge més important de la seva producció: el comissari Montalbano. Aquest personatge representava la figura d’un oficial dels carabineri (la policia estatal), amb un alt concepte de la llei i de l’ordre, però amb un curiós sentit de la seva aplicació quan l’objectiu era resoldre el cas.
L’any 1999, la RAI va produir la sèrie Il Comissario Montalbano, de la qual se’n van rodar 37 episodis d’una hora i mitja de duració cadascun. L’actor Luca Zingaretti va ser l’elegit per a interpretar el paper del protagonista, i els exteriors —que representarien la vila fictícia de Vigata— van ser rodats en diferents indrets de les províncies d’Agrigento i Ragusa (a l’extrem sud-oriental de l’illa): a Scicli (la comissaria i diverses trames), a Punta Secca (la residència de Montalbano) i a Porto Empédocle (la resta de les trames).
El 2017, Camilleri i mig centenar de personalitats internacionals del món de la investigació, la cultura, l’art, la política i l’esport, entre les quals destacaven el mateix Camilleri, Desmond Tutu, Peter Gabriel, Yoko Ono, Paul Preston, Adolfo Pérez Esquivel, Gerry Adams, Zygmunt Bauman o Noam Chomsky, van signar el manifest “Deixin votar els catalans” de suport al referèndum sobre la independència de Catalunya. En aquest manifest es deia que “impedir que els catalans votin contradiu els principis que inspiren les societats democràtiques”.
Andrea Camilleri va morir a Roma el 17 de juliol del 2019, després d’un mes d’hospitalització, a l’edat de 93 anys. No va poder estrenar la seva darrera producció, “Autodefensa de Caim”. Havia viscut a la capital italiana durant tres quarts de segle, s’havia casat a Roma i hi havia tingut tres filles, però mai no s’havia desvinculat de Sicília. Des de l’inici de la seva carrera, la seva obra sempre va estar inspirada en Sicília i seria un retrat de la dura realitat sociohistòrica siciliana. Allà on siguis, Andrea, auguri pû centèsimu cumpliannu!!!