El grup Volkswagen ha amenaçat de retirar de Sagunt (País Valencià) el projecte de fàbrica de bateries, davant dels dubtes sobre el volum d'inversió que puguin rebre del Perte del vehicle elèctric i connectat (VEC). És a dir, esperarà a la publicació de la resolució definitiva de les ajudes per analitzar si la xifra adjudicada és suficient per assegurar la viabilitat del projecte de la gigafactoria. El membre de supervisió del grup Volkswagen i president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, ha confirmat a Efe que la possibilitat que el consorci alemany es retiri del projecte "és sobre la taula". Recordem que Sagunt va desplaçar Barcelona com a ubicació final de la planta.

Fonts del grup han declarat a Europa Press que insten a l'executiu estatal a publicar "al més aviat possible" la resolució definitiva de les ajudes, que va amb molt retard i que provoca incertesa en el sector. "Hi ha nervis i la incertesa és total", ha apuntat Carner, que també ha expressat preocupació per "la manca de concreció" del Perte VEC. Així, veu capaç al consorci alemany de retirar per complet els seus plans d'ubicar a Sagunt una de les seves fàbriques de bateries si l'ajuda que rep del govern espanyol és "ínfima". Davant l'amenaça, la Generalitat valenciana ha sortit a dir que treballa "de forma incessant i incansable" perquè el projecte s'executi com estava previst.

Volkswagen, Seat i 10.000 milions d'euros

Però les mateixes fonts han volgut deixar clar que la intenció del grup és posar en marxa la gigafactoria de Sagunt, així com mobilitzar més de 10.000 milions d'euros en l'electrificació de la indústria espanyola i convertir l'estat espanyol en un hub de mobilitat elèctrica. El projecte al País Valencià contempla una inversió per part del sector privat de 3.000 milions d'euros. És així com Seat han subratllat que la indústria espanyola de l'automòbil necessita una "urgent i favorable" resolució del Perte VEC, "alineada amb les inversions que plantegen realitzar totes les companyies, per accelerar el procés de transformació del sector en tota la seva cadena de valor".

Volkswagen considerarà inacceptable una xifra al voltant dels 300 o 380 milions d'euros, que és la que s'estudia i que s'allunya molt dels 700 o 800 milions d'euros que el consorci alemany havia arribat a sol·licitar de manera més o menys explícita. Fa temps que tant Seat com el grup reclamen al govern espanyol la resolució urgent del Perte VEC per poder començar a aixecar la planta, que subministrarà bateries als vehicles elèctrics que es fabriquin a partir del 2025 a Martorell (Baix Llobregat) i Pamplona. Volkswagen tenia previst iniciar la producció de bateries a Sagunt l'any 2026, en una fàbrica que donaria feina a unes 3.000 persones.