Ja és oficial: el grup Volkswagen, dins del qual es troba Seat, ha confirmat aquest dimecres que instal·larà la seva gigafàbrica de bateries a Sagunt. La notícia l'ha anunciat Thomas Schmall, responsable de Tecnologia del consorci i president del consell d'administració de Seat en una roda de premsa. La nova macroplanta de bateries que havia d'acollir l'Estat espanyol finalment se situarà al País Valencià, entre els altres possibles candidats per rebre aquesta inversió hi havia Catalunya, Aragó i Extremadura.  

La macroplanta de bateries s'espera que tingui una capacitat de 40 gigawatts per hora l'any i es preveu que doni feina a 3.000 persones. Estima que la producció començaria l'any 2026.  És a dir, es tracta d'una inversió que beneficia molt l'enclavament on se situa i per això l'anuncia de Schmall s'esperava amb expectació. Tot i això, determinar Sagunt com la localitat per acollir aquest gran projecte del grup Seat i Volkswagen no ha estat una gran sorpresa, ja que des de feia setmanes que aquesta ciutat valenciana despuntava com la preferida. El 23 de febrer, alguns mitjans ja apuntaven que Sagunt seria l'escollida, però puntualitzaven que la decisió encara no s'havia pres. Ara, un mes més tard, la cúpula de Volkswagen ha pres la decisió, deixant de banda Aragó, Extremadura i Catalunya.

Catalunya en el mapa de Seat i Volkswagen

Malgrat que el gran projecte de la fàbrica de bateries no ha acabat aterrant a Catalunya, el grup Volkswagen té el teixit industrial català en el mapa. Fa pocs mesos, el passat desembre de 2021, la companyia va obrir a Martorell el seu únic laboratori de bateries fora l'Alemanya. En el seu moment, això semblava ser un indicador de què Catalunya se situava coma preferida per al projecte de la planta de bateries. Tot i que no ha acabat sent així. 

Canvi en el tipus d'ERTO

Tot i la gran inversió que el grup automobilístic ha anunciat en el sector dels vehicles elèctrics, la producció de la companyia es veu afectada pel context actual, en el qual la guerra i la vaga de transportistes dificulten l'activitat de l'empresa. Per aquest motiu, Seat canviarà la tipologia de l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO). El nou ERTO, per causes productives i organitzatives, afecta el mateix nombre de persones i es mantindrà durant el mateix temps que l'acordat amb els sindicats pel coronavirus, que expira a finals de març, segons informa Europa Press. De manera que, pot afectar a 11.000 persones i s'allargaria fins al juny.