Els preus dels bitllets de tren per viatjar entre Madrid i Barcelona els últims tres mesos han baixat de mitjana un 43%, en comparació del mateix període d'abans de la pandèmia, després de l'entrada de la competència a Renfe, així com l'estrena del seu tren 'low cost', Avlo. Aquest divendres, a més, s'estrena un nou operador, Iryo, que se suma a les operacions que ja realitza Renfe amb els seus trens regionals, AVE i Avlo, i a les d'Ouigo, a la ruta entre la capital i la Ciutat Comtal. Segons les dades de Trainline, una plataforma de venda de bitllets, els preus en aquesta relació han passat d'una mitjana de 81 euros a un cost mitjà per bitllet de 46 euros actualment. En canvi, aquest darrer trimestre, en les rutes no liberalitzades, com Alacant-Madrid, Màlaga-Madrid o Sevilla-Madrid, els preus s'han incrementat al voltant d'un 14% si es comparen amb el mateix període del 2019.

La irrupció del low cost

"L'augment de les reserves i la disminució dels preus demostra que tots guanyen en un mercat competitiu: més passatgers als trens, preus més baixos i un canvi modal cap a mitjans de transport més sostenibles", ha explicat la directora de Trainline Espanya, Andrea Saviane. Així mateix, la recuperació de la mobilitat i les opcions més grans de viatge estan incrementant la demanda per l'ús del tren. En les últimes nou setmanes, Trainline ha registrat un augment del 68% a la reserva de viatges per a la ruta Madrid-Barcelona, ​​en comparació del mateix període de l'any passat. La tendència, però, no sorprèn. La liberalització del mercat ferroviari espanyol, impulsada per l'entrada d'Ouigo i Iryo, ha suposat una rebaixa del 49% del preu dels bitllets per a la ruta Madrid-Barcelona respecte a les dades anteriors a la pandèmia. El descens en els preus, així com l'oferta disponible més gran, s'ha reflectit en la demanda dels consumidors, de manera que la venda de bitllets s'ha disparat en un 393% des del maig de l'exercici passat. "Estem convençuts que la liberalització del sector ferroviari espanyol augmentarà el nombre de passatgers de tren a Espanya", ha comentat Saviane.

Tots els condicionats i el context actual ho afavoreixen. L'atractiu turístic, les bones temperatures, comparativament amb altres ciutats europees, la cultura gastronòmica, estan fomentant un turisme per tren. València, una de les primeres destinacions liberalitzades a Espanya, ha registrat un augment del 602% en la compra de bitllets del darrer pont de Tots Sants. Un altre lloc de destinació que s'ha beneficiat de la liberalització del mercat ha estat l'estació de Barcelona, ​​que també experimenta un augment significatiu de reserves (174%), amb Madrid com el lloc d'origen des d'on sortirà més gent. Les dades de Trainline també han servit per conèixer les preferències a l'hora de viatjar amb tren aquest pont, i una és el desig de viatjar al matí, concretament a les 10:00h, l'hora més reservada per partir a la destinació.