Els més joves impulsen la integració de la IA a les aules i els entorns professionals, segons el primer Observatorio del Impacto de la Tecnología en las Profesiones elaborat per la Universidad Alfonso X el Sabio en qui han participat més de 2000 estudiants i gairebé 400 professors i professionals.

Aquest estudi revela que tres de cada quatre estudiants menors de 25 anys utilitzen la IA Generativa; mentre que la mitjana d'ús entre els professionals se situa en el 36%, sent els de 35 a 45 anys els qui més la fan servir (44%). Amb aquestes dades, l'observatori d'UAX informa que els futurs professionals (estudiants) utilitzen la IA Generativa el doble que els actuals professionals.

Entre els principals usos dels estudiants es troben buscar informació, resoldre dubtes i generar continguts. Per la seva part, els professors i professionals que han participat asseguren que l'apliquen en tasques com a generació de materials, avaluació d'estudiants o elaboració de preguntes.

Centrada en Intel·ligència Artificial Generativa, aquesta primera edició de l'observatori analitza la penetració, la percepció i l'ús d'aquesta tecnologia per part d'estudiants i professors, majoritàriament professionals en actiu, d'UAX. Entre les dades que aporta, destaca que el 73% dels professors considera que la IA Generativa transformarà la seva manera d'acompanyar l'alumne en la seva formació, i un 86% qualifica com a alta o molt alta la importància d'aprendre a utilitzar aquesta tecnologia com a professor. Per la seva part, el 63% dels estudiants afirma que aprendre a aplicar la IA Generativa és important per al seu futur professional i més del 50% assegura que l'ajuda en el seu aprenentatge.

Aquestes dades mostren l'adopció ascendent de la IA Generativa per les noves generacions, i la necessitat urgent d'integrar aquesta tecnologia tant a les metodologies i processos de l'entorn empresarial com a l'entorn educatiu. "Estem davant d'un canvi de paradigma, en el qual la tecnologia està profundament imbricada en els negocis i la societat. Com a institució educativa, tenim la responsabilitat d'escoltar i entendre els canvis que impliquen l'aparició de noves tecnologies. En el cas de la IA Generativa, l'estudi ens deixa molt clar que són les noves generacions les que més la utilitzen i les que impulsaran la seva integració en l'entorn laboral a mesura que s'incorporin al mateix. Per això, hem de preparar els nostres estudiants perquè siguin professionals amb valors, que entenguin aquesta tecnologia, o qualsevol altra que estigui per venir, i sàpiguen aplicar-la amb un propòsit clar: generar impacte social positiu", afirma Isabel Fernández, rectora de la Universitat Alfons X el Savi.

Futurs professionals

En general, l'Observatori de l'Impacte de la Tecnologia en les Professions d'UAX revela una alta adopció de la IA Generativa entre professionals i professors i estudiants; si bé aquesta penetració varia segons els sectors i àmbits d'estudi.

Així, els futurs professionals de la salut que es formen en UAX dupliquen, amb un 67%, la quota d'adopció de la IA Generativa davant els professionals en actiu, que la utilitzen en un 29% dels casos. Entre les diferents facultats d'aquest àmbit és la d'Odontologia la que revela més diferències d'adopció entre els actuals professionals (27%), i els estudiants, que s'incorporaran al mercat en els propers anys (72%).

A més, l'estudi també mostra diferències d'adopció entre els professionals en actiu de diferents disciplines. Mentre que els vinculats a l'educació, enginyeria i Business & Tech (negoci i tecnologia) són els que més utilitzen la IA Generativa amb més d'un 50% d'ús per a la seva activitat professional, investigadora o docent; els vinculats a salut i esport, són els que menys la utilitzen, amb una quota que frega el 25%. Per la seva part, el grau d'adopció entre professionals vinculats amb l'art, on la IA Generativa es podria percebre com una amenaça, supera la d'aquells que exerceixen en disciplines com ara veterinària o odontologia.

Gemini

L'observatori dona una gran similitud entre les taxes d'ús de les diferents eines d'IA Generativa entre estudiants i professors, i ChatGPT és la que s'anomena en gairebé el 100% de les ocasions. No obstant això, crida l'atenció que Gemini (l'eina d'IA desenvolupada per Google abans coneguda com a Bard) ha assolit una quota d'ocupació del 15% entre professionals i professors, i del 12% entre els estudiants, tan sols un mes després del seu llançament.

La Universidad Alfonso X el Sabio ha posat en marxa l'Observatorio del Impacto de la Tecnología en las Profesiones amb l'objectiu de comprendre com la tecnologia està impulsant l'evolució del mercat laboral, generant noves professions i demandant nous perfils i talent qualificat amb noves habilitats digitals. Un exercici d'escolta activa de la indústria i els estudiants per seguir evolucionant les seves metodologies d'ensenyament i les seves titulacions, per alinear-les amb les demandes del mercat laboral. L'observatori és, a més, una eina per conèixer, de manera periòdica, l'evolució en l'adopció i percepció de les tecnologies que estan canviant els entorns de treball.

Així, aquesta primera edició de l'observatori s'emmarca en l'estratègia d'UAX per integrar la IA Generativa en totes les seves titulacions en el curs 2024/2025, preparant els seus estudiants per afrontar el nou paradigma laboral que s'està formant per l'impacte de noves tecnologies.