Vagues aquest estiu als aeroports. Els tripulants de cabina de Ryanair han convocat dues jornades de vaga al juliol, el dimecres 25 i el dijous 26. Concretament, el dia 25 la vaga està convocada a Espanya, Portugal, Itàlia i Bèlgica, i el 26, a Espanya, Portugal i Bèlgica. Es preveu que només a Espanya, afectarà a més de 230.000 passatgers

L'aerolínia ha convocat la vaga per demanar més reconeixement dels seus sindicats i una millora de les condicions laborals. La mesura podria paralitzar l'operativa de la companyia, ja que afectarà mercats clau. Segons les fonts sindicals, hi haurà retards i cancel·lacions de desenes de vols en els quatre països. Només a Espanya, estan convocats a vaga més de 1.800 tripulants de cabina, i uns 4.000 entre el total dels quatre països. 

Crida per unes millors condicions

La convocatòria de vaga s'ha decidit aquest dijous al migdia després d'una reunió a Brussel•les entre els sindicats espanyols USO i Sitcpla, el portuguès SNVPAC, l'italià UIL i el belga CNE. USO ha manifestat a través d'un comunicat que calcula que el seguiment de la vaga serà massiu entre els tripulants de cabina, davant de les "penoses condicions laborals que actualment suporten: un 75% de la plantilla està contractada a través d'empreses de treball temporal, subjecta a la legislació irlandesa, sense salari basi i cobrant únicament per les hores de vol, el que provoca una tremenda inseguretat i inestabilitat laboral".

Possible mediació

El sindicat USO va registrar dimecres una petició de mediació prèvia a la vaga i està a l'espera de rebre una primera resposta aquest divendres o el pròxim dilluns. Segons explica el responsable de vol d'USO, Ernesto Iglesias, intentaran arribar a un acord abans del 25 de juliol, però avisa que, si no prospera, mantindran la convocatòria de vaga.

D'altra banda, el representant sindical alerta que el govern espanyol haurà de decidir si "imposa serveis mínims" a Ryanair "com ha fet en tots els casos de línies aèries espanyoles". "Si imposa serveis mínims, l'impacte serà menor". En aquest sentit, el sindicat de treballadors preveu que els aeroports de Madrid i Barcelona siguin els més afectats per l'aturada a l'estat espanyol.

USO no descarta ampliar la vaga

Iglesias assegura que "hi ha marge fins a l'últim moment" perquè es desconvoqui la vaga, però remarca que "s'ha de voler". Per contra, no descarta que la vaga s'estengui a altres dates si després del 25 i el 26 de juliol no s'aconsegueixen les peticions sindicals. "Tampoc es descarta que altres països s'hi uneixin", afegeix i explica que de fet hi ha hagut països que pel moment de la negociació actual no han pogut sumar-se aquest cop a la vaga malgrat l'interès "perquè s'entendria com a mala fe".

Sobre els dies escollits per les aturades, el 25 i el 26 de juliol, Iglesias diu que s'han triat "en part" perquè les restriccions legals de cada país no els deixaven més marge i matisa que, de fet, Itàlia no pot anar a la vaga més que un dia. "Sentim que l'empresa forci els passatgers a patir les conseqüències de la seva incompetència laboral per negociar com fa qualsevol empresa a nivell col·lectiu amb els sindicats", assegura.