Ja ho deia Miguel Vicente, president de Barcelona Tech City i co-fundador d’Antai Venture Builder a un dinar Cambra: “El proper Spotify es podria crear a Barcelona”. I és que l’univers emprenedor català té un gran potencial, amb noms de capçalera que sonen arreu, com SocialCar, Glovo o Wallapop. Els noms en anglès no ens han d’enganyar: totes aquestes start-ups tenen el cor català. Per què Catalunya atrau l'emprenedoria i quines són les start-ups que més triomfen?

Barcelona, 3a ciutat del món en atracció de talent

Vicente feia aquesta referència a Spotify, la plataforma nord-americana de reproducció de música via streaming que s’ha fet viral mundialment, en un dinar Cambra de fa uns mesos. Ara, en declaracions a El Nacional, el president de Bcn Tech City ho confirma: “Spotify és un gran exemple d’èxit i aquí tenim aquest ecosistema de capital, emprenedors i capacitat d’atraure talent”, els ingredients clau per triomfar com a niu d’start-ups i empreses tecnològiques.

De fet, Barcelona és la ciutat d’Espanya que concentra la majoria d’startups, concretament el 34% del total. Pel que fa a la inversió, l’ecosistema emprenedor va invertir, només a la ciutat de Barcelona, 453 milions d’euros durant el 2017 i concentra el 58% de la inversió feta al conjunt d’Espanya, un 2% més que l’exercici anterior.

“Barcelona és la tercera ciutat del món en atracció de talent”, un ingredient clau per la creació d’start-ups amb visió global, i que alhora té també “talent local i ben format”. Alhora, assegura, Catalunya, i sobretot Barcelona, “té un ADN molt atractiu”. “El que abans era una ciutat de pimes i empresaris, ara s’ha convertit en un lloc d’start-ups i emprenedors”.

La “mentalitat Mediterrània”

Per la seva banda, l’emprenedor i inversor privat Carlos Blanco, una de les principals referències en el món de les start-ups del país, assegura a El Nacional les virtuts de Barcelona com a indret atractiu: “es tracta d’un lloc de mentalitat emprenedora, cosa que es dona perquè és una ciutat Mediterrània, i això hi juga un gran paper”.

Segons Blanco, la balança per triar Barcelona es decanta, principalment, per la bona qualitat de vida i les oportunitats de negoci que ofereix, i això “atrau el talent internacional, estrangers que siguin co-fundadors d’empreses locals”.

“A més, aquí tenim molt bones escoles de negoci”, assegura Blanco. Respecte la situació política, Blanco explica que “als inversors els agrada viure a Barcelona tot i els polítics”. “La inestabilitat política ha perjudicat, però tot i així Barcelona s’ha convertit en la tercera ciutat preferida pels emprenedors”.

De fet, l'atractiu barceloní ha estat molt lloat entre empresaris del sector, i ja se'n va parlar a les jornades del Cercle d'Economia de Sitges, en què personalitats com Mar Alarcón, fundadora de SocialCar o Estanis Martín de Nicolás, CEO de Schibsted Spain, asseguraven que Barcelona s'està consolidant en el món de les start-ups i “una tercera part dels emprenedors venen de fora i es queden, per tot el que la ciutat ofereix”.

Un any “molt intens” en ampliacions de capital

“Les start-ups estan triomfant”, assegura Blanco. “Portem 15 anys generant start-ups d’èxit”. En aquest punt també hi ajuda l’existència de la “societat civil privada que aposta per aquest esforç, com és Barcelona Tech City i el Pier01”, assegura l’inversor.

A més, l’emprenedor té un perfil concret, segons explica Miguel Vicente. “Es tracta de persones amb una perspectiva global, amb ganes de tirar endavant una empresa creada aquí però preparada per competir al món”. Amb tot, aquest últim any i mig "ha estat molt intens en ampliacions de capital", cosa que "demostra també la maduresa del sector".

Segons Vicente, vistes les avantatges de Barcelona com a incubadora d’start-ups triomfadores, “no hi ha cap motiu per pensar que el proper Spotify no es pugui crear a Barcelona”. “Molts dels inversors d’Spotify mateix també inverteixen en start-ups d’aquí”, assegura. A més, tot això coincideix amb l’aposta per Barcelona de diverses grans empreses tecnològiques com Amazon, Facebook, Moodle i moltes altres, que encara fan més atractiva la ciutat pels inversors.

De totes maneres, Carlos Blanco no és tan optimista com Vicente, i no veu tan fàcil un Spotify barceloní. “El capital risc d’Europa no és tan madur com el dels Estats Units, que aposta per una idea a cegues sense facturar”. Segons Blanco, a Europa, la inversió té més aversió al risc, i una empresa com Spotify “pot tardar uns 5 anys a dissenyar el seu model empresarial”, una paciència que segons l’inversor, aquí falta.

Amb un Spotify barceloní o sense, el que és clar és que Barcelona és un pol d’atracció de la tecnologia i l’emprenedoria. D’entre les start-ups catalanes que més triomfen i que més capital han aixecat, aquestes en són unes quantes:

1. Typeform

Es tracta d’una start-up nascuda a Barcelona i que ha revolucionat la manera de fer enquestes i formularis de manera senzilla, gràcies a un creador intuïtiu. Té més de 150 empleats, i fa unes setmanes va rebre una injecció de capital de 35 milions d’euros en una ronda capitanejada per General Atlantic, inversors de Privalia, Index Ventures, Point Nine i Connect Ventures. L’empresa assegura que durant aquest 2018, el seu objectiu és avançar en la seva internacionalització cap a Estats Units, d’on són la meitat dels seus clients.

2. Red Points

Red Points és una empresa que es dedica a identificar i automatitzar l’eliminació de falsificacions online i pirateria de contingut digital. L’empresa ha aconseguit créixer amb força, el mes de maig va tancar una ronda d’inversió de serie B de 10 milions d’euros, per tal de potenciar la seva expansió i accelerar la seva aposta pel mercat dels Estats Units, concretament a Nova York, on hi obrirà una oficina.

Aquesta última ronda ha estat liderada pel fons europeu Northzone -inversor d’Spotify- i Mangrove Capital Partners -fons basat a Luxemburg que va entrar a l’empresa el 2016 en una ronda de 2 milions-.

Inicialment, Red Points va començar el 2011 amb el suport d’inversors locals i business angels d’EsadeBan, i en només 7 anys ha arribat a inversors internacionals.

3. Housfy

Housfy ha suposat una revolució dins el mercat immobiliari. És una start-up que es dedica a la venta de pisos però sense intermediaris, de manera que permet a l’usuari estalviar-se molts diners en comissions, i a més, l’usuari paga només si finalment ven el pis. Aquest juliol, Housfy ha aconseguit vendre fins a 60 pisos al mes, una mitjana d’entre 2 i 3 pisos al dia, i una facturació d’entre 130.000 i 140.000 euros mensuals. El mes de febrer, Housfy va aconseguir 1 milió d’euros en una ronda de finançament gràcies a préstec participatiu compartible, principalment provinent de membres del seu accionariat, que ja havien invertit en la ronda del juliol anterior. A més, en declaracions a El Nacional, des de Housfy asseguren que “tancarem una tercera ronda per valor superior a les dues anteriors abans que acabi l’any”.

4. 21 Buttons

És una start-up catalana fundada per dos executius de la consultora McKinsey. Es tracta d’una xarxa social dirigida als més joves, que serveix per comprar roba de manera senzilla i còmoda que els usuaris mostren a través d’altres xarxes socials. El 2017 va aconseguir 13 milions d’euros per impulsar l’aplicació mòbil, un capital que va captar per inversors com Kibo Ventures, JME Venture Capital o Samaipata Ventures. Enguany segueixen amb el seu procés d’internacionalització, i fa uns mesos va arribar també al Regne Unit. Actualment, ja compta amb operacions a Espanya, Itàlia i Regne Unit.

5. Scytl

Scytl va néixer com a empresa el 2001, però es va començar a incubar el 1994 a la Universitat Autònoma de Barcelona. Ara per ara ja és present a un gran nombre de ciutats importants a nivell mundial, i el 2017 va tancar una ronda de finançament per un valor total de 12 milions d’euros, essent la cinquena ronda de finançament que aconsegueix tancar l’empresa. Amb tot, ha aconseguit un total de 113 milions de dòlars de set inversors que han revalidat la seva presència a l’accionariat de la companyia.

El capital de Scytl està en mans dels fons Vulcan, Balderton, Nauta, Spinnaker, Sapphire, Vy, Industry i Adams St.

6. Glovo

És un dels exemples més clars d'start-up catalana triomfadora. Qui més qui menys, tothom coneix l'aplicació mòbil que s'encarrega de comprar per tu i portar-t'ho a casa, ja sigui el sopar, un regal o la compra del súper, i cada vegada inclou més serveis. Tot i que ara sembli una empresa molt consolidada, Glovo va néixer tot just fa tres anys, el 2015, a Barcelona. D'entre les diverses rondes de finançament que ha aixecat, l'última va ser aquest juliol, en què va aconseguir 115 milions d'euros, amb participació de la japonesa de comerç electrònic Rakuten –patrocinadora del FC Barcelona- i AmRest –empresa que controla prop de 1.650 restaurants de 16 països sota marques com KFC, La Tagliatella, Pizza Hut, Starbucks i Burger King-. 

7. Peptomyc

Peptomyc és una start-up de biotech barcelonina que desenvolupa productes per erradicar els gens Myc que sostenen les cèl·lules cancerígenes. El 2017 va tancar una ronda de finançament Serie A per valor de 4,2 milions d’euros. L’operació ha estat encapçalada per Alta Life Sciences Spain i acompanyada per Healthequity, a més de diversos inversors i business angels que ja havien participat anteriorment a la ronda del 2016. Amb aquesta última ampliació de capital, Peptomyc pretén avançar en el desenvolupament dels seus productes sota els estàndards de CMC (Chemical Manufacturing Control) i en la validació dels seus estudis sobre un nou tipus de teràpies peptídiques -que tenen l’objectiu d’ajudar en el tractament de tot tipus de càncer-.

Peptomyc és, en realitat, un spin-off -terme que es refereix a una empresa nascuda com a extensió d’una d’anterior, per separació o divisió de projectes- de l’Institut d’Oncologia de la Vall d’Hebron de Barcelona i de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats.