Silence s'ha mostrat disposat a instal·lar-se a la planta de Zona Franca que Nissan deixarà buida, cedint els terrenys de Montcada i Reixac al hub de descarbonització, liderat per QEV Technologies i BTech, segons fonts coneixedores de la reunió de la mesa de reindustrialització per trobar un substitut a l'automobilística que s'ha celebrat aquest dilluns. El plantejament de la marca controlada per Acciona arriba després de setmanes de tensió pel canvi en la negociació que va provocar la retirada del procés de l'altra planta de Nissan a Catalunya, la de Sant Andreu, per decisió dels propietaris. Al seu torn, el hub ha presentat el pla de viabilitat que ara haurà d'avaluar la comissió, que espera arribar a una entesa a finals de març.

La família propietària dels terrenys baixllobregatins va decidir renovar les naus perquè ha rebut ofertes pel solar i va deixar de formar part de la reindustrialització per trobar un substitut industrial a l'automobilística japonesa, que marxa de Catalunya després de 40 anys d'història. Aquest canvi va provocar que la comissió proposés al d-hub, que optava a invertir a Zona Franca i Sant Andreu, que s’instal·lés també al centre d’estampació de Montcada i Reixac, que fins ara s’havia ofert a Silence, que vol fabricar en sèrie un cotxe elèctric biplaça dirigit a serveis de mobilitat compartida

Uns plans "massa ambiciosos"

En un primer moment, la filial d'Acciona va rebutjar el plantejament però ara hauria presentat una proposta per ocupar 60.000 metres quadrats de Zona Franca. Alguns membres de la mesa han demanat matisar aquests plans perquè els han considerat "excessivament ambiciosos", segons fonts sindicals.

Al seu torn, el hub d'electromobilitat, que és el candidat a ocupar gran part dels terrenys de Zona Franca amb una planta multimarca, ha presentat el pla de viabilitat i garantia amb diverses opcions per assegurar el múscul financer del projecte com ara donar entrada com a accionista a fons d'inversió o arribar a un acord amb l'operador logístic que es quedarà amb part del solar de Zona Franca per facilitar finançament. Ara, la comissió, assessorada per KPGM, té 15 dies per avaluar les opcions.

En cas que el pla de viabilitat econòmica rebés llum verda per part de la comissió, el consorci encapçalat per QEV i BTech es quedaria amb la fàbrica de Montcada i Reixac per a fer-hi estampació. Pel que fa a Zona Franca, s'ha decidit "després d'un ampli debat" que el hub ocuparà prop de 400.000 metres quadrats dels terrenys, que es podrien complementar amb tres projectes més. Un d'ells seria Silence i l'altre el complement logístic pel hub. A més, durant la reunió s'ha posat sobre la taula un tercer projecte industrial que podria instal·lar-se a Zona Franca i que es dedicaria a fabricar bateries i components per motos elèctriques, en una planta de 30.000 metres quadrats, segons han informat els comitès d'empresa en un comunicat. El to de la reunió d'aquest dilluns, en la qual hi van participar representants de Nissan, de les administracions i dels treballadors, va ser constructiu. Segons fonts coneixedores de les converses, la mesa podria arribar a una entesa formal a finals de març per tal que la producció a les plantes, aturades a finals del 2021, es pugui reprendre i donar una sortida laboral als prop de 1.400 treballadors que s'han de reindustrialitzar.