El Grup Volkswagen i Seat, en aliança amb 61 empreses, han registrat el projecte Future: Fast Forward, que busca convertir Espanya en un hub del cotxe elèctric a Europa, amb el qual opten al finançament del Perte del vehicle de zero emissions. El projecte, presentat aquest dimecres, està integrat per un 61% de pimes i suposa la mobilització de l'agrupació d'empreses més gran de la història de l'automoció a Espanya. En el cas que el projecte obtingui els ajuts als quals aspira del Perte, la iniciativa preveu l'electrificació de les fàbriques del consorci alemany a Martorell i Navarra, la construcció d'una gigafactoría de bateries a Sagunt i la creació d'un ecosistema elèctric juntament amb els seus socis que inclourà una cadena de valor completa de la bateria a Espanya.

L'aliança d'empresesté com a socis amb empreses nacionals i internacionals que són referents en diferents sectors com Celsa, Gestamp, Grup Sesé, Iberdrola, Lithium Iberia, Silence, i WIP, mentre que en són col·laboradors CaixaBank, Eurecat, Ficosa, Itainnova i Teléfonica Esapaña. El projecte uneix a companyies d'Andalusia, Aragó, Cantàbria, Castella i Lleó, Catalunya, Comunitat de Madrid, el País Valencià, Extremadura, Galícia, Navarra i País Basc. La intenció del projecte és mobilitzar fins a 7.000 milions d'euros, dels quals 3.000 milions anirien a la gigafactoría de Sagunt, segons els plans inicials del consorci alemany.

Quatre eixos

El projecte presentat aquest dimecres està integrat per quatre eixos. El primer i principal és l'electrificació de les fàbriques de Seat a Martorell i Volkswagen a Pamplona, que es proposen fabricar 800.000 cotxes elèctrics a l'any a partir del 2025, 500.000 d'ells a la planta catalana. El segon és la creació de l'ecosistema de bateries per a cotxes elèctrics, la qual cosa inclou des de l'extracció del liti a les mines fins a l'acoblament de les bateries, el que inclou la gigafactoría de bateries de València. El tercer pilar del pla és la localització a Espanya de components per a vehicles elèctrics, i el quart té a veure amb la formació, la digitalització i l'economia circular.

Divendres passat es va reunir a Madrid la primera assemblea general dels socis de Future: Fast Forward, en la qual van participar representants de totes les empreses que formen part del projecte. L'assemblea general, que presideix Marc Riera, director d'Estratègia de Compres i Nous Projectes de Seat, es reunirà almenys dues vegades a l'any. Una comissió delegada dels socis es reunirà també de manera periòdica. A més, s'han creat tres comitès de governança: el d'auditoria i supervisió, el de riscos i compliments, i el financer.