L'automobilística Seat recordarà el 2019 com l'any dels rècords ja que tancarà un any rodó amb plusmarques en vendes i en producció, amb uns 505.000 vehicles acoblats, tot i el mal moment que va suposar la interrupció de la producció en novembre pel problema d'un proveïdor. Pel que fa a les vendes, la marca automobilística ha lliurat fins a novembre 542.800 cotxes, un 10,3% més que en el mateix període del 2018, el major volum de la seva història a falta d'un mes per acabar l'any.

El 2018, la filial de Volkswagen va vendre 517.000 cotxes, una xifra amb la qual va trencar el rècord establert l'any 2000. La companyia acabarà també l'any amb una producció rècord d'uns 505.000 automòbils a la planta de Martorell (Baix Llobregat), segons estimacions del president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero.

Aquesta xifra (per sobre dels 474.000 del 2018) s'assolirà malgrat que al novembre la fàbrica va haver de tancar diversos dies pels problemes de subministrament ocasionats per l'incendi de la fàbrica d'un proveïdor. L'aturada de la producció va suposar que es deixessin de fabricar aquells dies entre 13.000 i 15.000 vehicles, segons fonts sindicals, encara que una part s'han recuperat en obrir la planta tres dies de desembre que inicialment eren considerats festius.

El rècord en producció i en vendes portarà els beneficis més alts aconseguits per Seat, que va guanyar el 2018 gairebé 294 milions d'euros, cosa que va permetre als treballadors de la companyia percebre una paga extra de 1.068 euros.

Carnero ha explicat a Efe que el nou rècord de vendes, producció i beneficis que s'espera per al 2019 li suposarà a la plantilla una paga extra també de rècord, d'uns 1.300 euros, la quantitat màxima que estableix el conveni col·lectiu. De cara a l'any que ve, quan finalitza la vigència de l'actual conveni, Carnero apunta ja que una de les seves demandes a l'empresa serà "destopar" la quantitat màxima establerta per a la paga de beneficis de la plantilla.

En l'últim Saló Internacional de l'Automòbil de Frankfurt (Alemanya), celebrat al setembre, el president de Seat, Luca de Meo, ja va augurar que Martorell produiria durant els propers anys a capacitat màxima, a un ritme d'uns 500.000 vehicles anuals, mentre presumia de la bona salut de la marca. De Meo, que es dóna per fet que després de les festes nadalenques abandonarà Seat per fitxar per Renault, ha recordat que quan va arribar a la companyia el 2015 la producció era de 350.000 cotxes i que la capacitat productiva ha crescut un 60%.

Immersa en una ofensiva de productes, la companyia manté plans ambiciosos per al 2020, any en el qual farà front a reptes com la desacceleració de l'economia, l'increment dels costos d'R+D per l'aposta per l'electrificació i l'exigent normativa europea d'emissions de CO2.

En aquest horitzó, el comitè d'empresa de Seat ha reclamat a la direcció del Grup Volkswagen l'adjudicació, almenys, d'un altre model per a Martorell, encara que sigui de combustió. "Vénen 5 o 6 anys convulsos en el món de l'automoció. El volum de cotxes elèctrics que es fabricaran és encara una incògnita. Necessitem mantenir la capacitat de producció", ha explicat Carnero. En l'actualitat, Martorell, la fàbrica de cotxes més gran d'Espanya, compta amb tres línies en què s'acoblen l'Arona i l'Ibiza; el León i el Formentor (el 2020); i l'Audi 1.