El Banc Santander va guanyar un total de 2.543 milions d'euros de benefici durant el primer trimestre de 2022, el que representa un 58% més que les xifres marcades fa un any, quan l'entitat es va anotar un càrrec de 530 milions per costos de reestructuració. Si ho comparem amb el benefici ordinari, que exclou aquest impacte, els guanys van augmentar un 19%, gràcies a l'augment dels ingressos de clients i millores d'eficiència, segons ha informat aquest dimarts l'entitat. Pel que fa a les previsions de cara a la resta de l'any, el banc confia a aconseguir els que ja va anunciar al febrer, ingressar un 5% més, obtenir un RoTE ordinari per sobre del 13%, una ràtio d'eficiència del 45% i una ràtio de capital CET1 'fully loaded' del 12%.

Pel que fa al benefici abans d'impostos va ser de 4.171 milions d'euros després de créixer un 3% interanual i un 5% respecte al trimestre anterior. La ràtio de morositat va ser del 3,26%, sis punts bàsics més que en el primer trimestre de 2021 després de l'aplicació d'una nova definició d'impagament, mentre que la ràtio de cobertura es va mantenir en el 69% i el marge brut es va elevar un 8%, fins a 12.305 milions d'euros, mentre que el marge net es va situar en 6.770 milions, un 8% superior al del primer trimestre de 2021

En aquesta línia, la presidenta executiva del banc, Ana Botín, ha assegurat que "el primer trimestre ha estat molt bo, amb creixement en el nombre de clients i augment dels ingressos en un 8%. Totes les regions van assolir bons resultats, inclosa Europa, on la rendibilitat ha millorat. La nostra diversificació geogràfica i de negocis és clau per al creixement ens mantenen com un dels bancs més eficients i resistents entre els nostres competidors, amb una rendibilitat clarament superior al cost de capital. Encara que els efectes de la inflació repercutiran en el creixement econòmic mundial amb diferent impacte en cada regió i negoci, reafirmem els nostres objectius per a 2022, la qual cosa demostra els avantatges del nostre model".

Si mirem les diferents regions on opera el banc actualment, el benefici ordinari va créixer un 30% a Europa, fins als 1.018 milions, un 8% a Sud-amèrica, fins als 900 milions, i es va mantenir estable a Amèrica del Nord, en 806 milions d'euros. Digital Consumer Bank, per part seva, també va augmentar amb força el seu benefici ordinari (+11%), fins als 282 milions. A Espanya, el benefici ordinari va ser de 365 milions d'euros, un 21% més que en el mateix període de l'any anterior. Aquest resultat, segons el banc, va estar recolzat en majors ingressos per comissions (+9%), menors costos (-4%) i menors provisions, gràcies a una millora en la morositat i una bona ràtio de cobertura.

Es manté la política de dividends

Pel que fa als dividends, el consell d'administració ja ha anunciat que té la intenció de mantenir la seva política  actual de distribuir als accionistes el 40% del benefici ordinari, dividit a parts iguals entre dividend en efectiu i recompra d'accions. A principis d'aquest mes, la junta general d'accionistes del banc ja va aprovar el segon pagament de dividend en efectiu com a part de la retribució a l'accionista amb càrrec als resultats de 2021. D'aquesta manera, a partir del 2 de maig de 2022 es pagarà un dividend en efectiu de 5,15 cèntims d'euro per acció. Juntament amb el pagament efectuat el novembre de 2021, el dividend total en efectiu amb càrrec als resultats de l'últim exercici serà de 10 cèntims d'euro per acció. Si s'inclouen les recompres d'accions, la remuneració total a l'accionista sobre els resultats de 2021 aconseguiria els 3.400 milions d'euros, la qual cosa equivaldria a una rendibilitat del 6%.