Renfe-SNCF Cooperación recuperarà en els pròxims mesos dues freqüències més entre Catalunya i França. Fins ara, l'operadora ja enllaçava amb un viatge al dia Barcelona amb París i Lió, per Setmana Santa restablirà la connexió amb Marsella i a partir de l'1 de juliol del 2022 afegirà una nova freqüència amb la capital francesa. El director general de Renfe-SNCF Cooperación, David Cortés, ha destacat des de Nimes, on l'operadora ha explicat els seus plans de futur de cara l'any que ve, que la demanda s'està recuperant, ja que durant l'estiu s'ha registrat una molt "bona dinàmica" i el setembre i octubre també han sigut "molt bons". En canvi, Renfe i SNCF han descartat continuar operant la ruta amb Tolosa de Llenguadoc per la baixa demanda.

En la roda de premsa des de Nimes, Cortés ha explicat que el 2020 es van registrar només el 30% dels passatgers habituals, una dinàmica que es va repetir en el primer semestre d'aquest any. A partir de l'estiu, però, i amb l'aixecament de les restriccions de mobilitat i l'avanç de la vacunació, es va registrar un increment del 20%. Es va tractar, segons el directiu, de passatgers francesos i espanyols sobretot. En tot cas, Cortés ha comentat que no es torna a la situació prèvia a la pandèmia sinó que és un "augment progressiu" del pla de transport de la companyia. "És una etapa anterior per arribar al 2023 per posar cinc anades i tornades", ha afegit Cortés. Aquesta nova freqüència, ja de cara a l'altre any, seria per al corredor París-Barcelona.

Recuperació de la situació prepandèmia

Amb aquest escenari, la companyia dels operadors espanyol i francès recuperaria pràcticament l'oferta anterior a la pandèmia, excepte Tolosa de Llenguadoc. Renfe-SNCF Cooperación no té previst reactivar-la per la baixa demanda en aquest trajecte i encamina els viatgers a fer transbord a Perpinyà o Narbona, des d'on es pot continuar el trajecte en les línies regionals de SNCF.

"Tolosa de Llenguadoc sempre va ser una línia difícil i es va acabar reduint entre abril i setembre, la resta de l'any es va aturar", ha comentat el directiu. Cortés ha justificat la supressió d'aquesta ruta perquè "no responia als objectius comercials". "No ens va semblar possible posar de nou aquest tren en els pròxims anys perquè era el tren perquè es comportava pitjor", ha subratllat.

Cortés també ha comentat que les freqüències entre Madrid, Catalunya i França es podrien revisar a l'alça si hi ha una "allau" de la demanda. "Tornarem a estudiar el pla de transport si veiem que estem desbordats", ha assegurat.

De dos a quatre freqüències diàries

La companyia Renfe-SNCF Cooperación –que agrupa l'operadora espanyola i francesa- ofereix actualment una freqüència diària entre Barcelona i París, una entre Barcelona i Lió, i quatre més en temporada alta entre Barcelona i Nimes, Montpeller, Narbona i Perpinyà. D'aquesta manera, la companyia dobla les freqüències entre Catalunya i França, unint fins a una vintena de ciutats.

Entre el 8 i el 9 d'abril, en funció del sentit de la circulació, es restablirà la connexió entre la capital catalana i Marsella. Es tracta del mateix servei que abans de la pandèmia enllaçava la ciutat francesa amb Madrid, de manera que el Camp de Tarragona també s'incorpora en aquest corredor.

La pandèmia va obligar la companyia a interrompre completament la circulació entre el març del 2020 i l'1 de juliol del mateix any. A partir d'aleshores, es va mantenir una connectivitat mínima entre els dos costats de la frontera i amb requisits per entrar a França que han anat variant en funció de l'evolució de la situació sanitària. Així, a partir del 12 de desembre, la companyia continuarà unint Barcelona amb París amb una freqüència diària. Es tracta del tren que sortirà a les 9:10 h des de Barcelona Sants –amb aturada a Girona (09:51 h), Figueres Vilafant (10:08 h) i arribada a la capital francesa a les 15:46 h. En sentit invers, tindrà sortida a les 10:14 h de París-Gare de Lyon i arribarà a Barcelona a les 16:54 h, amb aturades a Figueres (15:56 h) i Girona (16:13 h).

La ruta entre Barcelona i Lió, també amb una freqüència diària, surt de la capital catalana a les 8:15 h del matí i s'atura a Girona (8:56 h) i Figueres-Vilafant (9:13 h) i arriba a Lió-Part Dieu a les 13:20 h. En sentit invers, el tren surt de la ciutat francesa a les 14:35 h i té parades a Figueres-Vilafant (18:34 h), Girona (18:51 h) amb destí final a Barcelona-Sants (19:32 h).

En canvi, la ruta Barcelona-Marsella no s'activarà fins al 8 d'abril de l'any que ve i també disposarà d'una freqüència diària. De nou, serà un comboi procedent de Madrid amb aturades a Camp de Tarragona (15:46 h), Barcelona-Sants (16:36 h), Girona (17:17 h) i Figueres-Vilafant (17:34 h), amb arribada a Marsella-St Charles a les 21:26 h. En sentit invers, el tren sortirà a les 08:02 h de Marsella i a Catalunya s'aturarà a Figueres (11:39 h), Girona (11:53 h), Barcelona Sants (12:34 h) i Camp de Tarragona (13:20 h), amb destinació final a la capital espanyola (15:45 h).

El 56% dels viatgers, espanyols o francesos

Més de la meitat dels usuaris que utilitzen la companyia, segons dades del 2019, són de nacionalitat francesa (30%) o espanyola (26%). En tercer lloc, se situen els passatgers dels Estats Units (12%), Regne Unit (5%), Argentina (4%), el 8% de la resta d'Europa i el 15% restant d'altres països del món. Segons la companyia, el 55% dels viatges són per oci, el 34% per motius personals, el 10% per motius professionals i l'1% per desplaçar-se al seu domicili. D'altra banda, una de les novetats de la companyia és que iniciarà la venda anticipada des de sis mesos abans del viatge davant dels tres actuals.