Les vendes en aquestes rebaixes, que comencen avui en un escenari marcat per les restriccions per frenar la Covid, cauran un 35-40% respecte a l'any anterior en el conjunt de l'estat espanyol, segons la patronal tèxtil Acotex. A més, el comerç en línia es veurà reforçat durant aquest període, després d'haver-se mantingut entre un 30-40% durant el Black Friday i la campanya de Nadal.

Les restriccions anunciades pel Govern que entren en vigor avui a Catalunya, coincidint amb l'inici de les rebaixes del 2021, obliguen a mantenir tancats centres comercials i establiments de més de 400m². A més, els caps de setmana només podran obrir els comerços essencials. L'associació de retail Comertia preveu una caiguda de vendes per al mes de gener del 18%.

Menys vendes i més comerç online

La Confederació Espanyola del Comerç (CEC) adverteix que les de gener d'aquest any seran les pitjors rebaixes de la història, i que superaran fins i tot les del 2013, quan les vendes es van reduir un 25%. La caiguda per a les rebaixes que comencen avui es preveu que serà del 35-40% respecte a les de l'any passat.

Segons els càlculs de Securitas, la despesa dels espanyols durant aquesta campanya de rebaixes serà de 230,5 euros, 50 euros menys que el pressupost d'anys anteriors.

Malgrat tot, el canal online està mitigant les caigudes. Durant els mesos de confinament per la pandèmia, aquesta modalitat de vendes va arribar a disparar-se fins a un 50%, percentatge que es va reduir al 20% amb l'aixecament de les restriccions i que s'ha mantingut entre un 30-40% durant el Black Friday i la campanya de Nadal.

Les companyies d'enviaments tenen més activitat que habitualment. Correus ha gestionat més de 34,3 milions de paquets, un 45% més durant novembre i desembre; DHL ha registrat un 35% de creixement del volum de comerç electrònic el 2020 i per sobre del 50% en temporada alta. Per la seva part, Sending Transporte Urgente també ha registrat un 40% més de paquets moguts i preveu tancar la campanya nadalenca amb més de 2,5 milions de paquets.

DHL espera per a aquestes rebaixes un creixement del 35% sobre l'any passat, tot i que això dependrà de com evolucioni el context actual, que ha requerit nous sistemes, rutes de repartiment addicionals i més personal de nau per atendre l'increment de comandes.

Canvis en els hàbits de consum

El creixement del comerç online ha estat conjuntural, ateses les restriccions al moviment i l'avanç de la pandèmia, tot i que una part important del creixement es mantindrà perquè el consumidor s'ha tornat més digital. Segons el president de la patronal logística UNO Francisco Aranda, el consumidor ha madurat en uns mesos la seva relació amb el comerç electrònic el que estava previst en cinc anys.

Per la seva banda, l'especialista en transformació empresarial Marco Táboas creu que els canvis que ha portat la Covid al sector retail es quedaran el 2021 i molt més enllà, i pronostica un futur incert per a les botigues físiques amb pocs punts a la ciutat, ja que els usuaris compraran bàsicament en línia. L'estratègia de tenir milers d'establiments deixarà de tenir sentit, apunta.

En un context com l'actual, la Unió d'Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (UATAE) demana de donar suport al comerç de proximitat davant l'"imperi digital" de les grans superfícies,que cada vegada tenen més presència en les compres de les llars.