Les empreses catalanes que impulsen el consorci d'empreses que ha de substituir Nissan a Barcelona, QEV Technologies i BTech, plantegen fabricar 100.000 models de dues noves marques en cinc anys. D'aquesta manera, el hub d'electromobilitat podrà absorbir el 100% de la plantilla que Nissan ha deixat sense feina. Així ho ha anunciat el conseller delegat de QEV, Joan Orús, en una presentació de la marca Zeroid a l'antiga planta del fabricant japonès a la Zona Franca. La resta de la producció, fins a 40.000 models, seria a càrrec de la mítica marca Ebro. Els impulsors del hub han reclamat "rapidesa" als governs per tancar el procés i començar a fabricar el 2023. "L'únic que volem és agilitat, negociarem amb qui sigui però que sigui ràpid", ha dit.

Així doncs, el consorci d'empreses s'ha compromès a donar una sortida als prop de 1.400 treballadors de l'automobilística que ara mateix estan percebent les prestacions d'atur i que fa any i mig que veuen com s'allarguen les negociacions per trobar un substitut al fabricant japonès. "Si estem aquí no és per la fàbrica, els robots o les línies d'assemblatge. Estem aquí perquè hi ha més de 1.000 persones que saben fer vehicles", ha remarcat Joan Orús, director general de QEV a la presentació oficial de la nova marca al voltant de la qual girarà el projecte del hub. "Les oportunitats no són en el lloc sinó en les persones", ha subratllat.

La nova gamma de Zeroid inclourà furgonetes i autobusos elèctrics per empreses i requerirà una inversió de 200 milions d'euros per fabricar 60.000 vehicles en tres anys. La resta de la producció, fins a 40.000 models anuals, seria a càrrec de la mítica marca Ebro. A més, han afegit que les empreses que usarien la fàbrica com a clients per a fabricar els seus vehicles els permetrien afegir entre 20.000 i 30.000 vehicles més en els pròxims anys, xifra que espera incrementar: "Esperem que siguin molts més".

Orús també ha explicat que QEV preveu sumar 200 milions d'euros en ampliacions de capital, que se sumarien als entre 100 i 150 milions que el 'hub' ha demandat a les administracions en ajudes, finançaments i préstecs a llarg termini; mentre que la inversió total del conjunt de les empreses serà de 800 milions d'euros.

Pel que fa als treballadors, Orús ha explicat que l'empresa ja està contractant professionals per a iniciar la reindustrialització en el moment en el qual es tanqui l'acord, assegurant que les previsions demanen incorporar a entre 100 i 200 professionals al juny i fer "una gran contractació" a partir de gener de 2023, i que està en contacte constant amb els sindicats. "L'oportunitat no són les instal·lacions, són les persones. Per això som aquí, per a absorbir el màxim possible d'aquest coneixement", ha apuntat.

Iniciar la producció el 2023

Els plans de QEV impliquen començar la producció en l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca el 2023, per la qual cosa Orús ha demanat "rapidesa i agilitat" a les administracions en el procés de reindustrialització. En un primer moment, l'empresa continuarà important bateries d'Àsia, encara que a llarg termini preveu fabricar-les a Espanya, ja que participa en un dels projectes per a construir una fàbrica de bateries.

QEV Technologies ha presentat aquest dimecres els seus cinc vehicles comercials elèctrics, que tindran un preu d'entre 20.000 i 120.000 euros, segons les especificacions de cadascun. Els vehicles formen una gamma completa amb l'objectiu d'ocupar un espai en la mobilitat urbana i convertir-se en una marca internacional.