Els problemes de salut mental són una de les grans conseqüències de la pandèmia de la covid. Els joves i la gent gran han estat les principals víctimes d’un problema que ha mobilitzat els governs, fins al punt que el Parlament ha arribat a instar la Generalitat a promoure el Pacte Nacional per a la Salut Mental. No és casualitat, per tant, que en aquesta edició del Mobile World Congress hagin aparegut algunes startups relacionades amb la salut mental. Aquest diari ha conversat amb els impulsors d’Emocional i d’AcceXible, dues empreses emergents que detecten problemes en el benestar emocional a través de les expressions de la cara i la veu de les persones. 

La pandèmia ha afectat fonamentalment als joves, però no hi ha cap franja d’edat que s’escapi de les conseqüències emocionals que ha tingut la pandèmia en les persones. Per tant, aquest problema ha arribat també a les empreses. I és per això que en Pedro J. Espinosa i l’Aniol Hervàs han trobat un nínxol de mercat: la seva startup, Emocional, es dedica a oferir un servei a altres empreses que volen saber quin és l’estat de salut mental dels seus treballadors, i es focalitzen, sobretot, a garantir que els empleats seran més productius. És a dir, analitzen quin és el grau de motivació o estrés de les persones que treballen a l’empresa, així com si estan cremats

Expressions facials

La principal innovació: les empreses han de pagar una subscripció mensual a Emocional en funció del nombre de treballadors que tinguin a la plantilla. I el que fa l’aplicació és “colar-se” a les trucades internes que es produeixen a l’empresa. Un sistema basat en la intel·ligència artificial detecta les expressions facials i, en funció dels moviments que fan els músculs de la cara dona pistes sobre quin és l’estat emocional d’aquell treballador. Hervàs assegura en declaracions a ElNacional.cat que els resultats d'aquestes anàlisis són anònims i que en cap cas l’empresa sap quin treballador té un problema.

L’empresa rep l’alerta que un treballador seu passa per un mal moment, però sense especificar quin. I a partir de llavors, l’empleat i els seus caps reben instruccions o recomanacions sobre com revertir la situació. L’empresa, per exemple, pot rebre la recomanació de fer enquestes sobre quin és el clima laboral, o tirar endavant accions que puguin millorar l’ambient. Per altra banda, al treballador se’l posa en contacte amb un psicòleg o bé “amb un orientador”, segons assenyala un dels cofundadors a aquest mitjà. 

La veu

Si bé Emocional s’adreça a les empreses, AcceXible va dirigit directament al sistema sanitari. Es tracta d’una empresa que ha desenvolupat un sistema que pot detectar si una persona està en estat “excel·lent”, “bo” o “d’alerta” pel que fa a la seva salut mental. I si els joves d’Emocional ho han fet a través de la veu, l’empresa liderada per Carla Zaldua ho fa a través de la parla. La CEO d’AcceXible explica a ElNacional.cat, que el sistema analitza què diu la persona que participa en l’anàlisi de la seva veu, i com ho diu. 

 

Segons assegura Zaldua, qualsevol persona pot captar la seva veu a través de qualsevol dispositiu que tingui un micròfon. És a dir, que també es pot fer a través d’un telèfon intel·ligent. Durant l’edició del Mobile d’enguany, però, la líder d’AcceXible ha fet una prova amb la versió d’escriptori. El resultat final no només et diu en quin estat et trobes, sinó que analitza quines són les paraules clau que has pronunciat en un discurs de 30 segons i t’indica els percentatges de positivitat i negativitat de la teva intervenció.

“L’usuari final d’AcceXible és el pacient, però el professional és qui rep la informació sobre si pateix una depressió, o bé si el quadre depressiu ha patit una baixada, o si pateix deteriorament cognitiu lleu”, apunta Zaldua. Un cop el sistema sanitari rep aquesta informació, els professionals són els encarregats d’accelerar el procés perquè el pacient “rebi un tractament o algun tipus d’ajuda”.