Uns quants diaris obren portada de bat a bat amb un d’aquests típics afers que enutgen i revolten al ciutadà europeu i li fan l’efecte que la Unió Europea, Brussel·les i tota aquella cort són una galàxia llunyana de buròcrates torracollons només atents als interessos dels poderosos i els seus lobis, i encaparrats en embolicar la troca legal per arruinar la vida dels contribuents. Ara es tracta del bloqueig alemany al pla de la UE de prohibir la venda de vehicles que emeten CO2 —els que van amb motor de combustió de benzina o gasoil. És una proposta que, en general, té bona rebuda entre els europeus, inquiets pel futur del planeta i irritats amb la passivitat dels seus polítics a l’hora d’abordar l’emergència climàtica amb què aquests mateixos polítics els espanten.

En fi. Aquest divendres, el Coreper, l’organisme que aplega als ambaixadors de cada Estat davant la UE, ha ajornat la votació sobre el pla, proposat fa un any i mig i sobre el que ja tothom s’havia posat d’acord. Hi havia risc que quedes enterrat, perquè ara Alemanya ha decidit abstenir-se tret que la Comissió Europea garanteixi que es podran utilitzar combustibles sintètics (e-fuels, neutrals en CO2) en vehicles nous més enllà del 2035. S’hi han sumat Itàlia, l’altra potència automobilística europea, i Polònia i Hongria, països amb nombroses fàbriques de cotxes i manats per governs euroescèptics i climatoescèptics que no perden ocasió de tocar els nassos a Brussel·les.

Aviam, no sembla greu. És un ajornament perquè s’hi pugui incloure aquesta excepció alemanya, on la indústria automobilística equival a la fruita d’os pel Segrià, els porcs per l’Osona o el vi pel Priorat. Les objeccions de Berlin van ser anunciades dimarts pel ministre de transports d’Alemanya, Volker Wissing. El seu partit, el FDP, liberal i business-friendly, vol un enfocament més flexible que els altres socis de la coalició de govern, els socialdemòcrates i els verds. Al FDP, les últimes eleccions regionals li han anat fatal i ara vol presentar-se com a defensor de la llibertat tecnològica i dels llocs de treball alemanys. Wissing vesteix la mona dient que la UE només aposta pel cotxe elèctric i es nega a deixar obert el pla a altres alternatives.

Aquest dissabte és un dia curiós perquè es fa difícil explicar per què en alguns diaris aquest mateix tema obre la portada de bat a bat i d’altres ni l’esmenten. Els diaris que el tenen com a títol principal (La Vanguardia, El Periódico, ABC) són els que tenen suplements de motor més potents que no pas els altres. És una explicació una mica agosarada que potser confon causació i correlació. Potser només és que aquests tres diaris s’han espantat i els altres, en canvi, ja han descomptat que a Brussel·les es posaran d’acord més d’hora que tard i s’estimen més no fer perdre el temps dels lectors en batalles burocràtiques. És complicat.

La Vanguardia
La Vanguardia
El Periódico
El Periódico
ABC
ABC
El Punt Avui
El Punt Avui
Ara
Ara
El Mundo
El Mundo
La Razón
La Razón
El País
El País