El Grup Grimaldi ha reafirmat el seu compromís amb la sostenibilitat i el medi ambient presentant al Port de Barcelona el nou vaixell procedent de la drassana xinesa Jinling, amb el qual la companyia italiana fa un pas de gegant en el camí cap a l'objectiu de lluir una flota cada vegada més jove i eco-sostenible.

El vaixell que ha atracat avui per primera vegada al Port de Barcelona, batejat com a "Eco Barcelona", és un dels 12 vaixells ro-ro híbrids de la nova classe Grimaldi Green 5th Generation (GG5G) i estarà en servei a la Mediterrània entre Itàlia i Espanya, fent escala regular en els ports de Barcelona, ​​València, Livorno i Savona.

Objectiu: zero emissions

Gràcies a les seves bateries en liti i a 350 metres quadrats de plaques solars, l'Eco Barcelona utilitza electricitat mentre està atracat al port per assolir l'objectiu de "Zero Emission in Port®", tal com ha comentat Mercè Conesa durant l'acte inaugural en el qual la presidenta del Port ha lliurat al capità de la nau, Ciro Puzio, la mètopa que celebra la seva primera escala al port de la capital catalana. A l'acte, a més, han assistit el conseller delegat del Grup Grimaldi a Espanya, Mario Massarotti o el director general del Port de Barcelona, ​​José Alberto Carbonell, entre d’altres directius.

 Eco Barcelona_Grimaldi_acto

L'entrega de la mètopa a Ciro Purzio, capità del vaixell. (Port de Barcelona)

El Registre Naval Italià (RINA) ha atorgat a l'Eco Barcelona la classe Green Plus, és a dir, la certificació RINA de més alt nivell en el camp de la sostenibilitat ambiental. La Green Plus reconeix les solucions de disseny, els sistemes a bord i els procediments operatius implementats, tant durant la fase de construcció, com durant la fase operativa. Tot això, amb l'objectiu de millorar la prestació ambiental més enllà dels nivells mínims exigits per la normativa internacional.

El vaixell, que mesura 238 metres de llarg i 34 metres d'ample, té un tonatge brut de 67.311 tones i una velocitat de creuer de 20,8 nusos. Pot transportar 7.800 metres lineals de mercaderies rodades, el que equival a uns 500 remolcs: si es compara amb la classe anterior de vaixells ro-ro utilitzats pel Grup Grimaldi per al transport de mercaderies de curt abast, la nova unitat pot transportar el doble de càrrega mantenint el mateix consum de combustible a la mateixa velocitat.

Els vaixells més green

El disseny de la classe GG5G va ser concebut pel Departament Tècnic i d'Energy Saving del Grup Grimaldi en col·laboració amb l'estudi de disseny naval danès Knud E. Hansen. Han estat incorporats elements altament innovadors ja parcialment patentats i protegits per drets d'autor: el sistema de lubricació per aire (air Lubrication system), que atorga al vaixell la prestigiosa notació "AIR-LUB" certificada per RINA; el sistema de propulsió Rolls-Royce optimitzat amb hèlixs innovadores; el sistema de propulsió integrat entre timó i hèlix (Promas Lite); la recuperació de calor residual (waste heat recovery), i l'aplicació de pintures de silicona al casc.

Eco Barcelona_barco_Grimaldi_2

Les plaques solars a la coberta del vaixell. (Port de Barcelona)

Els vaixells de la nova classe GG5G, a més, estan dotats de motors controlats electrònicament d'última generació, i utilitzen combustibles fòssils en navegació i electricitat mentre estan estacionats a port, garantint el "Zero Emission in Port®". Durant la parada al moll, es poden satisfer les necessitats energètiques de les activitats a bord gràcies a l'electricitat emmagatzemada per bateries de liti que es recarreguen durant la navegació gràcies als shaft generators i a 350 metres quadrats de panells solars. A bord dels vaixells GG5G, també s'instal·len sistemes de purificació de gasos d'escapament per reduir les emissions de sofre i partícules.

El Port de Barcelona i l'horitzó d'un transport marítim sostenible

"En un moment particularment delicat com el que vivim", ha afirmat Mario Massarotti, conseller delegat de Grup Grimaldi a Espanya, "estem orgullosos de presentar aquest nou vaixell que, al costat de l'Eco València, ja en servei i a l'Eco Livorno, que arribarà properament, millorarà els nostres serveis entre Espanya i el Nord d'Itàlia. Gràcies a aquestes inversions podem oferir transports més sostenibles i refermar el nostre compromís amb el Port de Barcelona d'arribar a les zero emissions a port". "Agraeixo a l'autoritat portuària, als treballadors del port i als nostres clients" ha conclòs Massarotti, "la confiança i la força que ens han transmès per seguir invertint, tant en la qualitat del servei com en la reducció de l'impacte ambiental al port i a la ciutat de Barcelona".

Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, també ​​ha destacat "l’esforç que Grimaldi Group està fent per desenvolupar un transport marítim a la Mediterrània sostenible i respectuós amb el medi ambient. Un objectiu compartit pel Port de Barcelona" i ha subratllat que "la posada en servei d'aquestes noves naus, que doblen la capacitat de les anteriors, millora el servei als nostres clients i suposa una aposta decidida per oferir serveis logístics sostenibles i competitius, la millor resposta que pot donar avui la indústria marítima-portuària a la nostra societat". Conesa ha conclòs “apostem per la fiscalitat verda per incentivar l’ús de les energies netes en col·laboració amb les empreses”.