La patronal de la petita i mitjana empresa catalana, Pimec, ha reclamat aquest dimecres una "solució gradual" que no signifiqui un "trencament" de l'esquema actual dels ERTO, cinc dies abans que expiri el termini, i enmig d'unes negociacions tenses entre el govern espanyol, la patronal i els sindicats. El president de l'entitat, Antoni Cañete, ha assegurat en una roda de premsa que "no estem en una situació com la d'abans del març del 2020" i ha lamentat que la decisió s'estigui demorant a "l'últim moment".

El dirigent patronal també ha exigit al futur conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, un nou Pacte Nacional per a la Indústria (PNI) abans del novembre. A més, ha dit que aposta per crear una mesa per acordar com ampliar l'aeroport del Prat, una inversió que veu com "absolutament necessària".

Pel que fa a la negociació dels ERTO, Cañete ha lamentat especialment que els acords per renovar els expedients es prenguin a última hora "quan les empreses han de fer planificacions". "Hi ha d'haver una solució de forma gradual que pugui permetre salvar llocs de treball i no perdre ni talent ni activitat", ha demanat. Les negociacions estan encallades, precisament, en les exoneracions de quotes a la Seguretat Social de les quals es beneficien els empresaris quan tenen plantilla amb la feina suspesa total o temporalment en un expedient.

 

Nou pacte nacional per la indústria

D'altra banda, Pimec ha exigit al Govern que ha pres possessió aquest dimecres un nou Pacte Nacional per a la Indústria per als pròxims quatre anys, per fer front a la destrucció continuada de teixit empresarial i la pèrdua d'ocupació i de valor afegit que pateix el sector en les últimes dues dècades. Segons la patronal, entre el 2001 i el 2020, la indústria catalana ha perdut 18.937 empreses, gairebé un quart de milió llocs de treball (241.500 feines), passant de representar el 28,8% de l'ocupació al 17,6%. A més, el valor afegit brut del sector ha disminuït del 27% fins a prop del 20% i les exportacions de contingut tecnològic mitjà han baixat un 6,3%, mentre que les de poc valor tecnològic han pujat un 5,6% en el mateix termini.

Dins d'aquest paquet transversal de polítiques, s'hi ha d'incloure "pocs projectes però ben dotats" en àmbits com l'adaptació formativa a la demanda, la inversió en recerca i innovació i l'aposta ferma per la logística. El president de la patronal ha reclamat que aquest nou PNI tingui "recursos suficients" i la implicació de totes les conselleries implicades, no només la d'Empresa i Treball, que assumirà el fins ara president del Parlament, Roger Torrent.

Segons Cañete, Torrent dirigirà una "macroconselleria" que agruparà àmbits com les polítiques actives d'ocupació, la formació continua, les relacions laborals, el comerç, la innovació, les polítiques industrials o energètiques.

El president de Pimec s'ha posat a disposició del futur conseller per començar a negociar aspectes com el PNI i ha reconegut que el polític d'ERC "no ve d'una experiència específica de l'empresa i el treball" i ha recomanat que s'acompanyi de secretaries tècniques.

Un element que ajudaria a enfortir la indústria catalana, segons Pimec, és l'ampliació de l'aeroport del Prat, un projecte que no compta amb el suport del Govern, però al qual Cañete creu que "no s'ha de renunciar". Per mirar de trobar una entesa entre administracions i el món empresarial, Cañete ha proposat crear una taula de diàleg "on totes les parts es puguin expressar" i aconseguir, d'aquesta manera, superar els inconvenients i pal·liar l'impacte mediambiental de l'ampliació de la tercera pista de la infraestructura. "Europa facilita la possibilitat de prendre mesures correctores que facin que l'impacte sigui nul o que millori", ha indicat.

Una altra de les peticions de Cañete al nou Govern, és tirar endavant uns pressupostos i centrar els fons europeus per "treure el màxim rendiment" dels recursos que la Unió Europea ha habilitat per sortir de la crisi de la Covid-19.

Imatge principal: El president de Pimec, Antoni Cañete, en una entrevista amb l'ACN - ACN