Les empreses Caixabank, Global Payments, Arval, Samsung i Visa han inaugurat el Payment Innovation Hub al Pier01 de Barcelona, un espai especialitzat en la innovació i el desenvolupament del comerç i els mitjans de pagament, amb la particularitat que és un hub col·laboratiu, cosa que permet una aliança entre aquestes cinc empreses, cadascuna des de la seva respectiva àrea d'activitat. 

El hub, que compta amb una inversió inicial de 5 milions d'euros, s'ubica a la Barceloneta, al que es coneix com la Tech City de la ciutat, i disposa de 1000 metres quadrats de superfície, que inclouen una àrea d'exhibició, un auditori i un espai multifunció, que permetrà acollir, a més d'activitats de l'equip del hub, altres esdeveniments d'innovació impulsats per altres empreses. 

El director general de Caixabank, Juan Alcaraz, ha explicitat avui a l’acte d’obertura que aquesta iniciativa pretén “marcar un abans i un després en la innovació per ajudar que que les experiències de pagament del client siguin el més profitoses possible”.

Del cashless al cotxe connectat

Algunes de les iniciatives que han destacat a la inauguració del hub és la creació d’espais cashless, és a dir, pagament sense necessitat d'efectiu, mitjançant telèfons, braçalets o rellotges intel·ligents. Això permetria digitalitzar tots els pagaments dins d’un recinte, una iniciativa que es començarà a posar en marxa a algunes pistes d’esquí.

Les iniciatives en fintech -el desenvolupament de serveis financers basats en innovació tecnològica- també són una prioritat al hub, en què a partir del mes de gener del 2018 impulsarà múltiples possibilitats de col·laboració entre les entitats financeres i les fintech, creant nous serveis que serveixin de pont entre empreses tecnològiques i els bancs.

Una tercera iniciativa que ja s’ha posat en marxa és la unió d’Arval amb Caixabank, que permetrà que els cotxes de rènting centralitzin tota la seva informació i permetin el pagament des del cotxe. Això faria possible, per exemple, pagar la benzina sense baixar del vehicle o noves solucions per aparcar.

Un dels reptes és, també, l’Internet de les coses, que consisteix en dotar d’intel·ligència artificial els objectes perquè s’interconnectin entre ells i fer més fàcil la vida del consumidor. El vicepresident corporatiu de Samsung Espanya, Celestino García, destaca que “el repte de l’internet de les coses és protegir la quantitat d’informació que això comporta que corri per la xarxa” però assegura que la seva iniciativa és segura.

El pagament invisible

Les persones que compren per Internet a Espanya han passat del 19% al 27% en un any. La botiga física ha perdut pes, i, tal com esmenta el director general de Visa per al Sud d’Europa, Bertrand Sava, “el 52% dels espanyols ja utilitzen el telèfon per comprar per Internet”, una dada que està per sobre de la mitjana europea.

Per aquest motiu, una de les majors iniciatives del hub és apostar pel pagament invisible, una tendència que permet dinamitzar les compres físiques, eliminant les cues. Són projectes que han desenvolupat gegants de la innovació com Amazon o Google, i tot apunta que serà un dels punts forts del desenvolupament tecnològic de cara els propers anys.

Les cinc empreses celebren la possibilitat que el hub aporta de col·laborar entre elles. Garcia, vicepresident de Samsung, apunta que “ningú té la recepta del futur, i és important tenir espais com aquest” per innovar plegats.