Després del tancament d'un any i mig i pèrdues milionàries, aquesta matinada el sector de l'oci nocturn ha tornat a obrir les portes. Des de la patronal del sector, la Fecasarm, valoren positivament la reobertura, i han tornat a reivindicar que "el sector era la solució i no el problema, i lamentem que s'hagi vist massa tard", per exemple després de nits de destrosses i aldarulls arran de botellons massius, com durant la Mercè o a la Universitat Autònoma.

Pel que fa al nombre de locals que han obert aquesta nit, des de la patronal apunten que entre un 30% i un 40% dels locals han pogut obrir. Ara bé, de cara a aquest cap de setmana esperen que siguin fins a un 70% dels locals els que obrin i recuperin la seva activitat. 

Des de la patronal asseguren que el que més va destacar durant la matinada de dijous a divendres van ser els problemes tècnics amb la verificació del codi QR del certificat covid, el civisme, la responsabilitat, l'ordre i, finalment, la seguretat.

Sobre els problemes tècnics amb els codis QR, Fecasarm apunta que els locals van detectar que hi havia moltes persones que no tenien el certificat descarregat i d'altres als quals la pàgina web per verificar-lo no els hi llegia correctament, així com molts dubtes respecte als tests previs, fet que va originar algunes cues importants en determinats locals.

Joaquim Boadas, secretari general de la Fecasarm, ha considerat aquest divendres al matí que aquests problemes tècnics van ser fruit de la precipitació i del poc temps de marge amb el qual es va decidir la reobertura. I ha avisat que cal tenir en compte que el sector va mantenir la reunió tècnica amb la Generalitat només 6 hores abans que es donés el tret de sortida a la reobertura i ha recordat la gran incertesa poques hores abans que es posés en marxa el protocol.

Reducció de botellons

Com a punt molt destacat de la nit, la Fecasarm destaca la reducció considerable dels botellons arreu del país i, alhora, el fet que molts joves manifestaven el seu interès per vacunar-se a fi i efecte de poder accedir als locals d'oci nocturn. De fet, asseguren que la patronal "va rebre múltiples consultes" preguntant si vacunant-se el mateix dia ja hi podrien accedir, i que evidentment se'ls contestava que no seria possible accedir als locals amb el certificat fins al cap de 14 dies després de rebre la pauta completa.

En aquest mateix sentit apunten que es van generar múltiples dubtes sobre els tests previs vàlids per accedir als locals. Concretament aquests tests són TAR o PCR amb una validesa de 48 i de 72 hores respectivament abans d'accedir-hi, realitzats en qualsevol centre acreditat per la Generalitat, però que era necessari que manifestessin que era per al certificat Covid, ja que només amb el resultat del test no és possible accedir als locals.

Un  pas cap a la normalització

Per la seva banda, el conseller de Salut, Josep Maria Argimon, ha celebrat la reobertura del sector de l'oci nocturn després de mesos de restriccions per la pandèmia de coronavirus i ha assegurat que és un pas cap a la "normalització". En declaracions als mitjans des del CAP La Florida de l'Hospitalet de Llobregat, el conseller ha destacat que en la primera nit de reobertura del sector no s'ha produït "cap incidència".

Alhora, el conseller ha reivindicat la voluntat del Govern d’"obrir i normalitzar" en les pròximes setmanes aquells sectors afectats per les restriccions, i ha recordat que la setmana que ve les universitats recuperaran el 100% de l'aforament. "És natural que l'educació sigui el primer", ha insistit Argimon, que ha assegurat que més endavant concretaran noves dates de reobertura d'aforaments en altres sectors perquè les xifres epidemiològiques segueixen una bona tendència.