El preu mitjà de la gasolina i del gasoil a Espanya ha registrat un nou rècord històric i es consolida per sobre dels dos euros per litre; a més, en tots dos casos s'ha 'menjat' ja la totalitat de la subvenció de 20 cèntims per litre imposada pel govern espanyol que va entrar en vigor el passat 1 d'abril. En concret, el preu mitjà del litre de gasolina ja s'ha situat aquesta setmana en els 2,141 euros, després de registrar una pujada de l'1,13% respecte fa una setmana segons les dades del Butlletí Petrolier. En el cas del dièsel, el preu mitjà del litre ha registrat una alça del 3,64% en l'última setmana, per a superar per segona setmana consecutiva la franja dels dos euros, situant-se en 2,076 euros.  

Aquests imports mitjans inclouen els impostos, però, en canvi, no reflecteixen el descompte dels 20 cèntims per litre, ja que hi ha descomptes superiors, depenent de la petroliera i de les promocions als clients avalant la seva fidelitat. Comptant amb aquesta subvenció, el preu del litre de gasolina és ja gairebé 12 cèntims més car, que en l'última setmana de març (1,818 euros), abans que es comencés a aplicar el descompte, amb el que l'encariment registrat per aquest carburant des de llavors, ha absorbit totalment l'ajuda. En el cas del dièsel, en aplicar la rebaixa dels 20 cèntims per litre, el seu import seria uns tres cèntims superiors al preu que marcava a finals de març (1,837 euros per litre). Si es comparen els preus respecte a la mateixa setmana de fa un any, el preu mitjà del litre de gasolina s'ha encarit un 55,82%, mentre que en el cas del gasoil és un 67,68% més car, encara que sense tenir en compte la bonificació vigent actualment.

Conseqüències de la guerra d'Ucraïna

Des de l'inici de la guerra a Ucraïna, a finals del mes de febrer, els preus de tots dos combustibles s'han disparat més d'un 30%. En el cas de la gasolina, el percentatge d'augment s'eleva fins al 33% i el del dièsel al 38%. Aquests preus es registren en un entorn d'alces constants del cru en l'actual context, marcat per la guerra a Ucraïna. Així, el barril de Brent, de referència a Europa, cotitzava aquest dijous per sobre dels 110 dòlars, mentre que el Texas americà s'intercanviava a una mica més de 104 dòlars. El preu dels carburants depèn de múltiples factors, com la seva cotització específica (independent de la del petroli), l'evolució del cru, els impostos, el cost de la matèria primera i de la logística i els marges bruts.

Amb aquests nivells, el preu de la gasolina sense plom de 95 es manté a Espanya per sobre de la mitjana de la Unió Europea, situada en 2,036 euros el litre, així com de la zona euro, amb un preu mitjà de 2,095 euros. El mateix passa en el cas del dièsel, el preu a Espanya també és superior al de la mitjana de la UE, que és de 2,031 euros, encara que està per sota de la zona euro, amb un preu de 2,08 euros. El menor nivell de preus finals respecte als països de l'entorn es deu al fet que Espanya, malgrat l'IVA, als impostos més elevats i als gravàmens al biodièsel, continua comptant amb una menor pressió fiscal, en general, que la mitjana comunitària.