Ja fa setmanes que el descompte de 20 cèntims imposat pel govern espanyol el passat mes d'abril estava evitant que la benzina marqués un nou rècord de preus a les gasolineres de tot l'Estat. Ara bé, aquesta setmana ja ha estat impossible, ja que el preu de la gasolina ha encadenat la setena setmana consecutiva amb un augment de preus, superant els 2 euros per litre i s'ha menjat la subvenció de 20 cèntims per litre. Concretament, el preu mitjà del litre de gasolina aquesta setmana ha estat de 2,048 euros, registrant una pujada del 4% segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea. A aquest preu, que inclou els impostos, encara li hem de descomptar els famosos 20 cèntims, si ho fem el preu acaba sent, de mitjana, d'1,848 euros, superant així els 1,818 euros que es va registrar el passat 31 de març, que fins ara havia estat el preu més de la gasolina en la sèrie històrica.

En el cas del dièsel, el preu mitjà del litre, després de tres setmanes de baixades, ha tornat a repuntar, amb una alça del 3,45% respecte a fa set dies, per a situar-se en els 1,916 euros. D'aquesta manera, malgrat que el gasoil segueix estant en cotes de preu molt altes, registra una evolució des de principis de març més favorable que la de la gasolina. Així, en aplicar la rebaixa dels 20 cèntims per litre, el seu import seria d'uns 12 cèntims menys que a la fi de març. Respecte a fa un any, el preu mitjà del litre de gasolina és un 51,6% més car, mentre que en el cas del gasoil la pujada de preus és del 58%.

Amb aquests nivells, el preu de la gasolina sense plom de 95 està a Espanya ja per sobre de la mitjana de la Unió Europea, situada en 2,018 euros el litre, encara que no de la zona euro, amb un preu mitjà de 2,061 euros. En el cas del dièsel, el preu a Espanya també torna a ser superior al de la mitjana de la UE, que és d'1,908 euros, encara que està per sota de la zona euro, amb un preu d'1,942 euros. El menor nivell de preus finals respecte als països de l'entorn es deu al fet que Espanya, pesi a l'IVA, als majors impostos i als gravàmens al biodièsel, continua comptant amb una menor pressió fiscal, en general, que la mitjana comunitària.

La guerra a Ucraïna dispara els preus un 30%

A propòsit d'això, hem de tenir en compte que arran de la invasió d'Ucraïna els preus de tots dos combustibles s'han disparat gairebé un 30%. Una pujada de preus que arriba després que el petroli hagi registrat també una pujada de preus significativa arran del boicot a Rússia per part d'Occident. Així, el barril de Brent, de referència a Europa, cotitza aquest dijous per sobre dels 123 dòlars, mentre que el Texas americà s'intercanviava a una mica més de 121 dòlars.

El preu dels carburants depèn de múltiples factors, com la seva cotització específica, independent de la del petroli, l'evolució del cru, els impostos, el cost de la matèria primera i de la logística i els marges bruts. D'aquesta manera, l'evolució en la cotització del cru no es trasllada directament als preus de la gasolina, sinó que ho fa amb un decalatge temporal.